17,933 mln ton - tyle towaru przeładowano w gdańskim porcie w I półroczu 2016 roku. Oznacza to 4,28% wzrostu w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. Wzrosty odnotowano przede wszystkim w takich sektorach jak węgiel, drobnica oraz Inne masowe.
Dobre wyniki
Wzrost obrotu towarów w gdańskim porcie w ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2016 roku jest nieduży. Osiągnął poziom nieco wyższy niż 4%. Trzeba jednak pamiętać o trwającej trudnej sytuacji w gospodarce chińskiej oraz napiętej sytuacji politycznej na linii UE-Rosja, która znacząco oddziałuje na polskie przystanie. Dodatkowo rok 2016 był dla Gdańska rekordowy. Jeszcze nigdy w ciągu 12 miesięcy nie przeładowano w jednym polskim porcie tyle ton towaru. Utrzymanie tak wysokiego poziomu nie jest łatwe, a w gdańskiej przystani to się udaje.
Lepszy wynik ogólny to zasługa kilku grup przeładunkowych. W I półroczu 2016 roku wyższe wyniki osiągnięto w takich sektorach jak węgiel (+31,84%), drobnica (+30,89%) oraz inne masowe (+11,24%). W tym okresie przeładowano także 85,009 tys. ton rudy, której w tym samym okresie ubiegłego roku nie przeładowano wcale.
Są też spadki. Dotyczą one paliw płynnych (-22,47%) i zboża (-28,86%). Jednak przeładunki w pozostałych grupach nadrabiają te straty tak, aby Port Gdańsk wychodził w statystykach na plus.
Silne kontenery
Dużym wzrostem odznacza się, wspomniana wyżej, drobnica. Do tej grupy zaliczają się także kontenery i to głównie one napędzają tą statystykę. W I półroczu 2016 roku przeładowano ich o 1,624 mln ton więcej (+32,15%) czyli 6,676 mln ton. Jeżeli przeliczymy to na pojedyncze kontenery to otrzymujemy wynik lepszy o 27,25% czyli 645,849 tys. TEU przeładowanych od początku stycznia do końca czerwca w Porcie Gdańsk w 2016 roku.
Ogólny wynik gdańskiego portu w 2016 roku przedstawia przed zarządem dobrą perspektywę. Co prawda czerwiec pod względem przeładunków był trochę słabszy niż poprzednie miesiące i o 21% niż czerwiec w roku 2015. Jednak nie zapominajmy, że w największej z polskich przystani szykuje się zakończenie dużej inwestycji jaką jest rozbudowa terminalu kontenerowego DCT, który już niedługo podwoi swoje możliwości.