Port Gdański Eksploatacja od czerwca 2016 roku rozpocznie obsługiwać regularny serwis statków ro-ro należących do saudyjskiego armatora Bahri General Cargo.
W ramach serwisu NCON statki będą zawijać do portów europejskich oraz portów Morza Czerwonego i Zatoki Perskiej. Obsługa serwisu odbywać się będzie na Nabrzeżu Oliwskim.
Jak tłumaczy spółka w oficjalnym komunikacie: "Statki ro-ro wyposażone są w rampę burtową (w systemie ro-ro istnieje możliwość załadunku ładunków do 50 ton) oraz w dwa dźwigi (120 ton). Dostępne jest miejsce dla kontenerów (300 TEU). Możliwy jest załadunek samochodów osobowych, pojazdów, maszyn z własnym napędem - na kołach, kontenerów, ładunków break bulk na rolltrailerach/ lub w systemie lo-lo. Jako operator portowy oferujemy kompleksową obsługę ładunków na nabrzeżu oraz na statku (mocowanie).".
Pierwszy statek w ramach serwisu ro-ro Bahri, jaki pojawi się w Gdańsku, 17 czerwca, to Bahri Jeddah. Jako następny zawinie Bahri Tabuk (10 lipca), a później ponownie Bahri Jeddah (12 sierpnia i 11 października).
The National Shipping Company of Saudi Arabia (Bahri), to przedsiębiorstwo dawniej znane pod nazwą handlową NSCSA, które zostało utworzone na mocy królewskiego dekretu w 1978 roku jako firma publiczna. Udziałowcami są Public Investment Fund "PIF" rządu Arabii Saudyjskiej (22 %), Saudi Aramco Development Company (20 %) i liczni obywatele Arabii Saudyjskiej (pozostałe udziały).
Przez większą część swojej historii firma eksploatowała nowoczesne i duże statki ro-ro, np. serię czterech wielkich pojazdowców ze stoczni Kockums z roku 1983.
Obecnie Bahri General Cargo operuje flotą sześciu dużych, nowoczesnych drobnicowców ro-ro wprowadzonych do eksploatacji w 2013 roku, zbudowanych według nagrodzonego projektu znanego duńskiego biura projektowo-konsultingowego Knud E. Hansen A/S.
Każdy z tych statków charakteryzuje się długością całkowitą niemal 225 m, szerokością 32,20 m, zanurzeniem maksymalnym 9,50 m i nośnością ok.26 000 ton.
Port Gdański Eksploatacja SA jest głównym operatorem przeładunkowym na terenie Portu Gdańsk w części portu wewnętrznego, umiejscowionego wzdłuż odcinka Martwej Wisły i Kanału Portowego i wyłącznym przeładowcą na Gdańskim Terminalu Kontenerowym. Operacje przeładunkowe wykonuje na 8 nabrzeżach: WOC I, WOC II, Oliwskie, Wiślane, Szczecińskie, Węglowe, Rudowe i Administracyjne.
PBS, AL, rel (Port Gdański Eksploatacja SA)
Video: KNUD E. HANSEN AS