Na początku maja dotrą do Gdańska trzy z pięciu suwnic STS, które staną na nowobudowanym nabrzeżu DCT Gdańsk. To zwiastun tego, że jedna z najważniejszych morskich inwestycji na Pomorzu – budowa DCT2 – powoli zbliża się ku końcowi.
Elementy portowych dźwigów powstają w irlandzkim mieście Killarney oraz niemieckim Rostocku. Do Gdańska trafią drogą morską. Pierwszy transport z elementami dwóch suwnic spodziewany jest już 2 maja, drugi transport z trzecią suwnicą powinien pojawić się w gdańskim terminalu głębokowodnym 12 maja.
Długie na 650 metrów nabrzeże DCT Gdańsk docelowo będzie wyposażone w 5 suwnic placowych STS wyprodukowanych przez firmę Liebherr Container Cranes Ltd, 16 suwnic placowych RTG oraz w dodatkowe sprzęty.
Rozbudowa terminalu kontenerowego DCT, to odpowiedź na rosnący popyt na obsługę głębokowodnych statków oceanicznych w rejonie Europy Środkowo-Wschodniej. Rozpoczęta wiosną 2015 roku inwestycja zwiększy zdolność przeładunkową terminalu aż dwukrotnie, z 1,5 miliona TEU do 3 milionów TEU rocznie w pierwszej fazie rozbudowy.
Projektantem i generalnym wykonawcą nowego głębokowodnego nabrzeża DCT Gdańsk jest N.V. BESIX S.A., spółka należąca do grupy BESIX, która działa na terenie Europy, Północnej i Centralnej Afryki, Bliskiego Wschodu, Środkowej Azji i Australii. Wśród największych inwestycji Grupy jest m.in. rozbudowa belgijskiego Portu Zeebrügge, portu Ras Laffan w Katarze, budowa nabrzeża i pogłębianie portu Sohar w Omanie czy wybudowanie nowych ścian nabrzeża i pogłębienie Port Amazone Rotterdam w Holandii.
– Budowa drugiego nabrzeża T2 realizowana jest zgodnie z planem - informuje Michał Biernacki, inżynier projektu DCT.- Obecnie finalizowane są prace związane z kolejnymi odcinkami nabrzeża. Na placach składowych natomiast wykonywana jest podbudowa nawierzchni i układana jest kostka betonowa, która stanowi ostatnią warstwę nawierzchni. Trwają również intensywne prace nad ukończeniem placów montażowych dla suwnic.
Jeśli więc wszystko pójdzie zgodnie z harmonogramem, prace budowlane zakończą się w II połowie roku. Oznacza to, że pierwsze statki do nowego nabrzeża przybiją pod koniec 2016 roku.
Poniżej wideo obrazujące budowę nabrzeża T2:
Począwszy od 2011 roku do Gdańska przypływają kontenerowce klasy E o pojemności 15 500 TEU, należące do Maersk Line. W 2013 roku po raz pierwszy do nabrzeża DCT przycumował Maersk Mc-Kinney Møller, zbudowany w południowokoreańskiej stoczni i zwodowany w 2013 roku jako największy i najdłuższy kontenerowiec na świecie, zdolny przewieźć ładunek o pojemności ponad 18 000 TEU.
Obsługa największych kontenerowców świata pozwoliła DCT Gdańsk dołączyć do prestiżowej grupy głębokowodnych portów kontenerowych w Europie Północnej, przy czym gdański DCT jest jedynym takim terminalem zlokalizowanym na wschód od duńskich cieśnin.
Specyfikacja suwnic STS na nabrzeżu T2
- Wysięg dźwigu – 25 rzędów
- Szybkość suwnicy – 70m/min (83 ton = 65 ton + 18 ton chwytnia)
- Szybkość pustego spreadera – 175 m/min (18 ton chwytnia)
- Całkowita droga wózka – 117 m
- Całkowita droga chwytni – 60 m
- Wysokość pod chwytnią ponad szyną odwodną – 46 m
- Rozstaw (dystans między środkiem szyn) – 35 m
Specyfikacja terminalu (nabrzeża T1 i T2)
- Roczna przepustowość terminalu – 3 000 000 TEU
- Roczna przepustowość bocznicy kolejowej – 780 000 TEU
- Powierzchnia operacyjna – 76,2 ha
- Specyfikacje nabrzeża – 2× 650 m długości z głębokością do 16,5 m
- Suwnice STS – 11 sztuk
- Suwnice RTG – 35 sztuk
- Bocznica kolejowa – 4 tory o łącznej długości 2,5 km
- Wielkość magazynu – 7 200 mkw.
- Terminalowy System Operacyjny – Navis
Sławomir Lewandowski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.