Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa zakłada, że w 2020 r. zostanie osiągnięty poziom nie mniejszy niż 6 proc. udziału masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych transportem kolejowym. W 2015 r. wynosił o 4,6 proc.
Minister infrastruktury i budownictwa (MIB) Andrzej Adamczyk w liście do uczestników odbywającego się w piątek w Gdańsku IV Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2016 (pismo odczytał członek zarządu PKP SA, Jarosław Kołodziejczyk) napisał, że „cele postawione przed rządem obejmują realizację działań legislacyjnych i finansowych pozwalających na osiągnięcie w 2020 r. poziomu nie mniejszego niż 6 proc. udziału masy ładunków transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych transportem kolejowym”.
Jak wynika z listu, teraz udział ten oscyluje wokół 4-5 proc. „Biorąc pod uwagę tempo rozwoju gospodarczego cele te są możliwe do zrealizowania, a prawdopodobne jest nawet ich przekroczenie” - napisał Adamczyk. Zaznaczył, że „wymaga to jednak dalszej koordynacji i integracji działań inwestycyjnych w obszarze transportu intermodalnego z innymi działaniami rozwojowymi”.
Minister napisał, że polski transport przyszłości to system spójny i intermodalny, którego tworzenie wymaga integracji wszystkich gałęzi transportu. Zapowiedział, że w latach 2016-20 w ramach trwającej perspektywy finansowej UE „rząd będzie wciąż wykorzystywał konwencjonalne instrumenty finansowe i legislacyjne (do) wsparcia systemu kolejowych przewozów intermodalnych”. Pieniądze mają być przeznaczane na tworzenie, wyposażanie terminali i centrów logistycznych, zakup i modernizację taboru.
W resorcie transportu - jak podał minister - przeprowadzana jest analiza możliwości obniżenia wysokości stawek opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej dla przewoźników wykonujących przewozy intermodalne. Procedowana jest też zmiana ustawy o transporcie kolejowym oraz niektórych innych ustaw, uwzględniająca potrzebę udostępniania na niedyskryminujących warunkach obiektów infrastruktury usługowej, wykorzystywanych m.in. w przewozach intermodalnych.
Piotr Stomma, podsekretarz stanu w resorcie infrastruktury i budownictwa, odpowiedzialny m.in. za transport kolejowy i intermodalny, w liście do uczestników Forum podkreślił zaś, że podstawowym celem krajowej polityki transportowej jest utworzenie zintegrowanego systemu przez ograniczenie dominującej roli transportu drogowego na rzecz zwiększenia udziału transportu kolejowego, w szczególności przewozów intermodalnych.
Stomma podał, że 2023 r. ma się zakończyć modernizacja m.in. najważniejszych odcinków podstawowych szlaków transportowych i tworzenie spójnej sieci transportowej o wysokich parametrach technicznych. Przypomniał, że w perspektywie finansowej UE na lata 2014-20 przewidziano na kolej, zgodnie z podpisaną umową partnerstwa, kwotę 10,2 mld euro. W przyjętym we wrześniu 2015 r. Krajowym Programie Kolejowym do 2023 r. zaplanowano wykonanie zadań o szacowanej wartości ok. 67,5 mld zł (w tym ok. 22,3 mld zł z budżetu państwa). Zapowiedział, że planowana jest aktualizacja programu, związana m.in. z potrzebą jego dostosowania do potrzeb przewoźników.
Naczelnik wydziału analiz w departamencie regulacji rynku kolejowego Urzędu Transportu Kolejowego Michał Jaworski podał, że w Polsce masa ładunków przewiezionych w transporcie intermodalnym w 2015 r. wyniosła ponad 10,3 mln ton, o ponad 8 proc. więcej niż w 2014 r. Wzrost w 2014 r. w stosunku do 2013 r. wyniósł ponad 11 proc. Przewożone były przede wszystkim towary w kontenerach, głównie 20 i 40 stopowych.
Jaworski poinformował, że udział masy transportu intermodalnego w ogólnej masie ładunków przewożonych transportem kolejowym w 2015 r. wyniósł 4,6 proc., a w 2014 r – 4,2 proc. Średnia odległość przewozów intermodalnych w 2015 r. to 358 km; w 2014 r. – 428 km. Do największych operatorów obsługujących transport intermodalny należą: PKP Cargo (44,9 proc.), Lotos Kolej (23,9 proc.) i DB Schenker Rail Polska SA (19,4 proc.).
Zwrócił uwagę, że trzech największych operatorów w ub.r. obsługiwało prawie 90 proc. rynku. „Pod względem obsłużonej masy ładunków spada udział w rynku PKP Cargo – w 2012 r. wynosił 64,7 proc., a w ub.r. – 44,9 proc.; w Polsce średnio jeden terminal kontenerowy przypada na 10 tys. km kw., podczas gdy np. w Niemczech na taką samą powierzchnię – średnio ponad cztery.
W IV Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2016 w Gdańsku uczestniczyło kilkuset gości, głównie przedstawicieli portów morskich, centrów logistycznych, spółek kolejowych i samorządów.
bls/ gma/
No proszę... a na konferencji było, że w 2014r. wyniosła 354 km... Parę dni a jak się wydłużyła :)
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.