Porty, logistyka

Trasa Via Carpatia pozwoli na rozwój gospodarczy krajów Europy Środkowo-Wschodniej – mówił w czwartek w Warszawie minister infrastruktury i budownictwa Andrzej Adamczyk. W stolicy przedstawiciele państw zainteresowanych budową Via Carpatia podpisali w tej sprawie deklarację.

W spotkaniu dotyczącym realizacji Via Carpatia uczestniczyli przedstawiciele ministerstw transportu m.in. z Bułgarii, Węgier, Czech, Turcji, Słowacji, Ukrainy, Rumunii.

Via Carpatia to umowna nazwa korytarza transportowego przebiegającego przez Litwę, Polskę, Słowację, Węgry, Rumunię aż do Grecji. Przewidywana jest także budowa odgałęzień w kierunku na Ukrainę i Białoruś i w kierunku portów w Gdyni i Gdańsku. Na terenie Polski Via Carpatia przebiegać ma pomiędzy miastami Budzisko, Suwałki, Białystok, Lublin, Rzeszów, Barwinek.

Przedstawiciele Litwy, Węgier, Polski, Rumunii, Słowacji, Turcji i Ukrainy podpisali deklarację ws. Via Carpatia, w której zapowiedziano podjęcie "wzmożonych działań w tej sprawie". Adamczyk poinformował, że Bułgaria jest zainteresowana projektem i "przy kolejnej okazji potwierdzi to przez kontrasygnatę". Czechy uczestniczyły w spotkaniu jako obserwator.

"Znajduje się tutaj potwierdzenie i deklaracja dalszych wzmożonych działań na rzecz realizacji tej inwestycji. Deklaracja jest także potwierdzeniem priorytetu realizacji inwestycji wchodzących w skład Via Carpatia w krajowych programach inwestycyjnych" - powiedział Adamczyk. Jak wskazał, celem deklaracji jest potwierdzenie "wysokiej rangi tej inwestycji" w związku z koniecznością zapewnienia środków europejskich w obecnej perspektywie oraz wpisaniem korytarza Via Carpatia do europejskiej sieci bazowej TEN-T na całym przebiegu korytarza.

„Via Carpatia jest szlakiem życia, szlakiem rozwoju regionów wschodnich państw Europy Środkowo-Wschodniej. To ważny szklak komunikacyjny, który łamie dotychczasową zasadę realizacji szlaków komunikacyjnych na osi wschód-zachód” – powiedział Adamczyk. "Faktem niezaprzeczalnym jest, że utworzenie szlaku Via Carpatia wpisuje się w proces postępującej spójności gospodarczej, społecznej i terytorialnej Europy. Jestem przekonany o istotnej wartości dodanej dla całej Europy, a w szczególności dla jej części środkowej i wschodniej, pogłębionej współpracy w ramach regionu Karpat, w którym szlak Via Carpatia odegra rolę kluczową i będzie stanowił dźwignię rozwoju gospodarczego tej części Europy” – dodał.

Uczestniczący w spotkaniu marszałek Sejmu Marek Kuchciński powiedział, że współpraca wzdłuż wschodniej granicy Unii Europejskiej odbywa się „we wszystkich obszarach”, a jednym z jej fundamentów jest rozwój szlaków komunikacyjnych. „Droga Via Carpatia jest zasadniczym elementem, o którym myśleliśmy od dziesięcioleci. Cieszę się, że tak wiele europejskich państw jest zainteresowanych kontynuacją budowy trasy” - powiedział Kuchciński.

Wiceminister rozwoju Jerzy Kwieciński, który także brał udział w spotkaniu, podkreślił, że nie ma rozwoju bez dostępności do szlaków komunikacyjnych. „Mamy bardzo silną wolę, aby tę inwestycję zrealizować, bo jest ona bardzo ważna dla naszego kraju” – dodał. Kwieciński wskazał, że Via Carpatia ma znaczenie nie tylko dla Polski i krajów Europy Środkowo-Wschodniej, ale także dla krajów bałtyckich: Finlandii, Estonii, Litwy i Łotwy, a także dla krajów bałkańskich, Turcji i krajów Bliskiego Wschodu.

„Tego typu szklaki komunikacyjne jak Via Carpatia będą stanowiły bardzo ważną oś rozwoju w tych regionach. Ta droga będzie wpływała na rozwój nie tylko przez samą dostępność komunikacyjną, ale będzie powodowała współpracę naukową i biznesową, rozwój rolnictwa, turystyki. Będzie stanowiła oś rozwoju wzdłuż wschodniej granicy UE od Helsinek do Salonik, a nawet dalej aż do Turcji i Iranu” – zaznaczył Kwieciński.

Adamczyk pytany o koszt projektu odpowiedział: "Można powiedzieć, że koszty realizacji tej inwestycji nie przekroczą średnich europejskich kosztów realizacji inwestycji drogowych. Jeżeli chodzi o polski odcinek, to trwa analiza programu budowy dróg krajowych z września 2015 r. Program ten zabezpiecza połowę środków na realizację wpisanych tam inwestycji. Zrobimy wszystko, aby znaleźć źródła finansowania na odcinek Via Carpatia w Polsce". 

+6 pytanie
a jaki mamy konkretnie interes w spieraniu gospodarki Litwy czy panstw baltyckich? kosztem np własnych portów? może najpierw porty u nas a dopiero potem obce wspierajmy
04 marzec 2016 : 01:02 max | Zgłoś
0 zdecydujmy się na coś...
...bo jedni szykują się właśnie do III wojny światowej, gromadząc siły zbrojne zdolne zaatakować Rosję z zachodu na wschód, a inni w tym samym czasie chcą budować drogę w zupełnie innym kierunku :)
04 marzec 2016 : 10:23 Sceptyk | Zgłoś
+1 i
To chyba przekop przez Mierzeję Wiślaną już niepotrzebny. Albo Gdańsk, albo Kłajpeda.
04 marzec 2016 : 13:03 fin | Zgłoś
+1 Tia
Ta trasa to strzał w kolano dla Polski
04 marzec 2016 : 17:18 Adin | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter