Porty, logistyka

Samorządy Ustki, Słupska i powiatu słupskiego dołożą się w kwocie 120 tysięcy złotych do dokumentacji technicznej dotyczącej jego rozbudowy. Pozostałą część kwoty wyłoży Urząd Morski w Słupsku. Łącznie inwestycja ma kosztować około 200 mln zł.

List intencyjny w tej sprawie oraz porozumienie dotyczące wspólnego sfinansowania dokumentacji technicznej przebudowy portu podpisali 10 grudnia br. przedstawiciele samorządów Ustki, Słupska, Morskiego Powiatu Słupskiego, Urzędu Morskiego w Słupsku oraz Pomorskiej Agencji Rozwoju Regionalnego. Uroczystość odbyła się w siedzibie Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa w Ustce, na terenie nowego portu rybackiego.

Prezes Zarządu Portu Morskiego w Ustce Maciej Karaś prezentował koncepcję rozbudowy portu, która zakłada budowę nowego falochronu zachodniego w odległości około 200-250 metrów od obecnie istniejącego i utworzenie w tym miejscu portu dla jednostek wojskowych, handlowych i pasażerskich. Zgodnie z koncepcją będą mogły tu zawijać statki o długości ponad 100 metrów i zanurzeniu 8 metrów. Planowana jest również marina żeglarska na około 100 jachtów. Łącznie inwestycja ma kosztować około 200 mln zł.

Samorządowcy w czasie spotkania przekonywali, że rozbudowany port morski wpłynie na rozwój nie tylko Ustki, ale również całego regionu słupskiego.

Powiat Słupski deklaruje współfinansowanie zadania kwotą 20 000 zł, natomiast Miasto Ustka oraz Słupsk w projekcie budżetu na 2016 rok zapewnią na to zadanie kwotę 100 000 zł. Całkowity koszt dokumentacji szacuje się na kwotę 500 000 zł, a brakującą kwotę 380 000 zł zapewni Urząd Morski w Słupsku, który na podstawie porozumienia z Miastem Ustka przeprowadzi także procedurę zamówienia publicznego.

Dokumentacja projektowa, w zależności od potrzeb według uznania Urzędu Morskiego będzie obejmowała: wykonanie mapy do celów projektowych w skali 1:500, wykonanie mapy ewidencji gruntów, wykonanie mapy sondażowej z dopasowaniem jej powierzchni minimalnej pod zakres rozbudowy awanportu; wykonanie badań geotechnicznych, wykonanie karty informacyjnej przedsięwzięcia do uzyskania decyzji środowiskowej, wykonanie badania falowania w Porcie Ustka w nowym układzie falochronów, wykonanie koncepcji projektowej oraz wykonanie kompletów projektów budowlanych i wykonawczych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę.

Port Ustka jest największym portem rybackim w Polsce, na stałe stacjonuje w nim 76 kutrów rybackich. Główną i praktycznie jedyną funkcją przystani jest gospodarcza funkcja rybacka – od kilku lat funkcjonuje tu aukcja rybna. Uwzględniając potencjał portu w Ustce, jego mocną stroną z punktu widzenia funkcji gospodarczych jest rybołówstwo i turystyka morska, natomiast słabą to funkcja transportowa i przemysłowa.

Najważniejsze bariery rozwojowe portu to:

  • Zdewastowane falochrony i nabrzeża znajdujące się w stanie awarii budowlanej,
  • Niedostatecznie rozwinięta infrastruktura techniczna nabrzeży w stosunku do liczby przyjmowanych jednostek pływających (energia elektryczna, woda, stacja paliw, kanalizacja sanitarna, zaplecze sanitarno-socjalne dla rybaków i innych użytkowników portu),
  • Niedostateczna liczba miejsc cumowniczych dla jednostek rybackich zarejestrowanych w porcie z uwagi na zmiany własnościowe nabrzeży, brak obrotnicy o odpowiednich parametrach, umożliwiającej użytkowanie portu przez współczesne małe i średnie statki,
  • Brak infrastruktury portowej zapewniającej bezpieczne schronienie dla jednostek pływających oraz będących w stanie awarii.

Hubert Bierndgarski

fot. H. Bierndgarski

+1 Już czas najwyższy aby powstał duży port na srodkowym wybrzeżu
uważam ,że jest wola polityczna na powstanie dużo większego portu niż to co proponują radni z Ustki wiem ,że jest możliwość zbudowania co najmniej 3xrazy większego portu od aktualnej propozycji ,plany budowy dużego portu na środkowym wybrzeżu były rozważane przez ekipę Gierka w Ustce i Koszalinie tak sama jak i za III Rzeszy ,w sumie to wstyd ,że Polacy nigdy nic porządnego tam nie zbudowali .Uważam że nadarza się sytuacja aby rzeczywiście zmaterializować tam budowę nowego portu ale większego niż to co proponują dla Ustki.
16 grudzień 2015 : 10:43 taka prawda | Zgłoś
-1 ustka
Port Ustka największym portem rybackim w Polsce.Benny Hill by tego nie wymyślił.
17 grudzień 2015 : 17:28 Koral | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter