Morskie terminale kontenerowe w Rosji przeładowały w okresie pierwszych ośmiu miesięcy 2,6 mln TEU ładunków, o 26,2 proc. mniej niż w tym samym okresie 2014 r.
Według danych Stowarzyszenia Handlowych Portów Morskich (ASOP), eksport towarów w kontenerach spadł o 28,5 proc., do 1,1 mln TEU, towarów importowanych o 29,2 proc. - do 1,1 mln TEU, towarów tranzycie o 31,2 proc. (49 tys. TEU), a w transporcie kabotażowym - o 0,2 proc. (376 tys. TEU).
Analitycy rynku podkreślają, że tak duże zmniejszenie przeładunków w portach Rosji to skutek kryzysu gospodarczego i sankcji, które poważnie dotknęły segment przewozów towarów w kontenerach. Osłabienie rubla ograniczyło zdolności popytu konsumpcyjnego, w efekcie czego spadła m.in. sprzedaż importowanych samochodów, sprzętu elektronicznego, odzieży, itp.
Sytuacja w przeładunkach w portach była zróżnicowana w regionach Rosji. Najbardziej spadły w pierwszych ośmiu miesiącach br. obroty w portach Morza Bałtyckiego, o 31 proc. Mają one ponad połowę udziału w łącznych przeładunkach terminali kontenerowych w federacji.
Porty Dalekiego Wschodu (ok. 31 proc. udział w rynku) zanotowały mniejsze spadki przeładunków - o 23,4 proc., czarnomorskich o 19,6 proc. (do 414 tys. TEU), a Morza Kaspijskiego o 8,7 proc. (ale tylko 2 tys. TEU).
Według danych ASOP, w 2014 roku terminale kontenerowe w Rosji przeładowały łącznie 5,28 mln TEU, w tym po 2,3 mln TEU towarów z importu i w eksporcie, a ponadto 100 tys. w tranzycie i 586 tys. TUE w przewozach kabotażowych.