Rozpoczęło się testowanie transportu towarów w kontenerach koleją na trasie Chiny - Kazachstan - Azerbejdżan - Gruzja - Turcja, czyli w ominięciem Rosji.
Te informacje przekazali do publicznej wiadomości szefowie kolei Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu i Ukrainy po spotkaniu w Odessie. Było ono poświęcone organizacji transportu intermodalnego na trasie Azja - Europa - Azja.
Po spotkaniu przyjęto protokół w sprawie „kształtowanie warunków konkurencji dla przewozu towarów” na wspomnianej linii. Określono w nim też wąskie gardła i uwarunkowania dla organizacji stałego połączenia.
Wśród spraw do rozwiązania wymienia się m.in. ujednolicenie stawek przewozu na całej trasie, ograniczenie liczby przewoźników na niektórych odcinkach, wdrożenie procedur kontroli, itp.
Jak powiedział wiceprzewodniczący Kolei Azejbejdżanu Igbał Ali, właśnie „w nową fazę wszedł” projekt uruchomienia pociągu transkaspijskiego o nazwie Nomad Express. Rozpocznie od bieg w mieście Shihezi (północno-zachodnie Chiny, w regionie autonomicznym Sinciang) i przechodzić będzie przez Dostyk i port Aktau (Kazachstan), port Alyat i Keshla do Azerbejdżan.
„Dalsza trasa w kierunku Turcji przechodzi etap przeprojektowania” - powiedział Ali. Według niego, jednak pierwszy pociąg z Chin do Turcji już pokonał trasę (przez Gruzję), a kolejny zostanie uruchomiony jeszcze w tym miesiącu.
Jak wyjaśnił przedstawiciel azerskich linii kolejowych, rozwój projektu Nomad Express odbyła się dzięki skoordynowanej pracy wszystkich jego członków, w tym przedstawicieli portów, przewoźników kolejowych i morskich.
Turcja i Azerbejdżan stały się też uczestnikami projektu pociągu intermodalnego Viking, kursującego już na trasie z Europy Północnej (Łotwa - Litwa) przez Białoruś na Ukrainę. Może to być, w połączeniu z transportem morskim, alternatywna trasa dla połączenia tej części Europy z Chinami, ale bez udziału Rosji.