W I półroczu 2015 roku w portach w Szczecinie i w Świnoujściu przeładunki wzrosły w większości grup towarowych. Razem obroty w obu jednostkach odnotowały wynik wyższy o 1,1% niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Na dobrym poziomie są także przeładunki kontenerów. Jedynym, zaniżającym wyniki segmentem, jest węgiel. Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście stawia na rozwój, plan inwestycyjny na lata 2007-2020 opiewa na 2 mld zł.
Dużo przeładowanych materiałów
Największe wzrosty odnotowano w przeładunkach rudy i drewna. Te segmenty osiągnęły wyniki lepsze niż w I półroczu 2014 roku odpowiednio o 44% i 44,3%. O ile w przypadku drewna wzrost wynosi 2,7 tys. tony, to jeśli chodzi o rudę mówimy o wyniku lepszym o 300 tys. ton. Było to spowodowane głównie zwiększonym importem rudy żelaza. Spadki odnotowano jedynie w węglu o prawie 1,1 mln ton (mniej o 43,7 %). Jest to powodowane mniejszym importem o ponad 200 tys. ton i mniejszym eksportem o ponad 800 tys. ton. Słaby wynik w węglu znacząco rzutuje na ogólny poziom przeładunków.
Lepszy wynik niż w pierwszych sześciu miesiącach 2014 roku odnotowano również w przeładunku kontenerów. W portach Szczecin i Świnoujście obsłużono o 5 336 TEU więcej, co daje wzrost o 15,9%. Wypracowany większy wolumen przeładowywanych kontenerów uzyskano dzięki m. in. otwarciu nowej linii armatora Tschudi. Przy takim tempie wzrostu prognozowane przeładunki na koniec 2015 roku powinny osiągnąć kolejny rekordowy wynik 24 mln ton (w 2014 roku przeładunki wyniosły 23,4 mln ton). Ten wynik cieszy szczególnie z uwagi na ogólny spadek w ilości przeładunków kontenerów. Jest to spowodowane kryzysem na rynku, do którego przyczyniły się m. in. pikujące stawki frachtu i nadpodaż statków.
Zboże ważnym segmentem
Nastąpił znaczny wzrost przeładunków w grupie zboża o 290 tys. ton czyli o 41,9% w stosunku do poprzedniego roku. Głównym powodem tego jest zwiększony eksport pszenicy i śruty rzepakowej oraz import śruty sojowej. Pod koniec sierpnia br. ZMPSiŚ podpisał umowę na okres 30 lat z duńską firmą Copenhagen Merchants Holding na dzierżawę elewatora Ewa. Zgodnie z dokumentem elewator zostanie zmodernizowany do potrzeb technologicznych w zakresie przeładunku i składowania zbóż, pasz i innych masowych produktów pochodzenia roślinnego. Szacuje się, że w kolejnych latach przyrosty w tej grupie towarowej będą większe o ok. 350-375 tys. ton rocznie.
Można zauważyć, że przeładunku w segmencie zbóż wzrastają nie tylko w portach Szczecin i Świnoujście. Inwestycje w tym kierunku przeprowadza również port Gdynia, który kupił od Stoczni Remontowej Nauta teren o powierzchni 22 tys. m kw. Podpisana umowa opiewa na 17,7 mln zł. Zarząd Morskiego Portu Gdynia planuje w tym miejscu budowę magazynu do przechowywania zboża. W tamtejszym porcie w tym segmencie odnotowano wzrost na poziomie 70%.