Porty, logistyka

Port Gdańsk ponownie osiągnął drugą pozycję na Bałtyku pod względem liczby obsłużonych kontenerów oraz siódmą lokatę w zakresie wielkości przeładunków ogółem. 

Ważnym wydarzeniem z 2015 roku było zawinięcie do terminalu kontenerowego DCT Gdańsk statku Majestic Maersk inicjujące zapowiadany od kilku miesięcy wspólny serwis armatora Maersk oraz MSC (Mediterranean Shipping Company).
Wspomniane podmioty w roku ubiegłym zawarli 10-letnią umowę, na podstawie której utworzyli alians funkcjonujący na rynku jako 2M. Rozwiązanie to pozwala skumulować dużą masę ładunku i dostarczyć ją bliżej miejsc docelowych.

Trendowi temu towarzyszy także eksploatowanie przez armatorów coraz większych statków, które z jednej strony pozwalają na dodatkowe oszczędności, z drugiej zaś zawężają listę portów, do których gigantyczne jednostki mogą zawijać. Coraz większą rolę odgrywają zatem porty przystosowane do obsługi dużych statków i zarazem takie ośrodki, które noszą status hubów. Jednym z nich jest właśnie Port Gdańsk, do którego już od 5 lat regularnie zawijają statki oceaniczne łącząc odległy Port Szanghaj z Polską.

Rok 2014 przejdzie do historii także w zakresie rekordowego przeładunku kontenerów. Jeszcze 12 miesięcy temu port cieszył się z przeładunku pierwszego milionowego kontenera w Porcie Gdańsk, tymczasem w roku 2014 udało się przekroczyć po raz pierwszy liczbę 1,2 mln TEU i tym samym poprawić rekordowe ubiegłoroczne przeładunki w tym zakresie o około 3%.

Jeśli jednak zestawiając dane z ostatnich 5-6 lat w zakresie przeładunku kontenerów w Gdańsku, mówić już można o ponaddwukrotnym wzroście w przeładunkach i awansie Gdańska w rankingu największych portów kontenerowych Bałtyku z pozycji 8. w roku 2009 na pozycję 2. w roku 2012, utrzymaną następnie w roku 2013. Jak wskazują wstępne dane, rok 2014 będzie trzecim rokiem z rzędu, w którym uda się Portowi Gdańsk nie tylko utrzymać, lecz nawet wzmocnić tę pozycję poprzez zmniejszenie dystansu względem bezkonkurencyjnego od wielu lat St. Petersburga.

Wielkość statków obsługiwanych w Porcie w Gdańsku na przestrzeni 8 lat wzrosła blisko o 70%, a miniony 2014 rok, jak pokazują statystyki ruchu statków w porcie, był rekordowym również w tym zakresie.

Jedno z istotniejszych wydarzeń związanych z przedsięwzięciami inwestycyjnymi w Porcie Gdańsk przyniósł grudzień, kiedy to oficjalnie wojewoda pomorski wydał spółce DCT Gdańsk pozwolenie na budowę drugiego nabrzeża do obsługi kontenerów. Inwestycja o wartości 290 mln euro pozwoli terminalowi kontenerowemu DCT podwoić swoje możliwości przeładunkowe osiągając tym samym zdolność na poziomie 3 mln TEU rocznie w I fazie inwestycji. Przewiduje się, że nowe nabrzeże będzie gotowe do przyjęcia pierwszego statku kontenerowego do końca 2016 r. 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter