W środę, 25 marca posłowie Komisji Skarbu Państwa Sejmu RP, w towarzystwie Prezydenta Gdyni, pana Wojciecha Szczurka odbyli wizytę w porcie w Gdyni. W jej trakcie rozmawiano o wyzwaniach przed jakimi staje port i prowadzonych inwestycjach. Zaprezentowano również uaktualnioną wersję raportu poświęconego dostępowi do Portu Gdynia transportem kolejowym.
Do gdyńskiego portu przyjechała 11-osobowa delegacja Komisji Skarbu Państwa Sejmu RP z jej przewodniczącym, Tadeuszem Aziewiczem na czele. Celem wizyty było przede wszystkim zapoznanie się z kondycją i problemami przed jakimi staje Gdynia.
Na początku spotkania Janusz Jarosiński, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przedstawił historię portu i jego wyniki przeładunkowe. A te w ubiegłym roku były imponujące. Przeładowano prawie 19,5 mln ton towarów, prawie 850 tys. TEU. Dokończono również trwającą 10 lat prywatyzację spółek portowych.
Proces ten, uznawany za duży sukcesem ZMPG, rozpoczęto w 2003 roku od sprzedaży Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego a zakończono w ubiegłym roku Bałtyckiego Terminalu Drobnicowego przez firmę OT Logistics. Prezes Jarosiński podkreślił, że środki pochodzące z prywatyzacji przeznaczone zostały na inwestycje w infrastrukturę portową czy np. przeprowadzone w 2011 r. pogłębienie kanałów portowych do 13,5 metra.
- Głębokość taka jeszcze kilka lat temu wydawała się wystarczająca. Dziś jednak armatorzy wprowadzają do eksploatacji znacznie większe jednostki o zanurzeniu 15,5 metra i długości 400 metrów – mówił Krzysztof Szymborski, przewodniczący Rady Interesantów Portu Gdynia. – Jeśli Gdynia ma utrzymać swoją pozycje w regionie i nadal stanowić okno na świat polskiego handlu, to należy sprawnie przeprowadzić dalsze pogłębienie kanałów portowych, u nas do 16 metrów. Terminale już inwestują w infrastrukturę, która pozwoli obsłużyć statki oceaniczne. Z myślą o nich powstają w porcie nowe nabrzeża. Jest oczywiste, by Zarząd Portu mógł przeprowadzić tak duża inwestycję, potrzebne będzie wsparcie władz
w Warszawie.
Problemem jest bowiem nie tylko pozyskanie źródeł finansowania tak dużej inwestycji – chodzi o ponad 100 mln euro, ale również poprawienie przepisów dotyczących zagospodarowania wydobytego z dna kanałów portowych urobku. Wśród innych wyzwań inwestycyjnych, o których wspomniano na spotkaniu, jest budowa nowej obrotnicy dla statków, modernizacja Stacji Kolejowej Gdynia Port, Estakady Kwiatkowskiego, budowa OPAT i Drogi Czerwonej.
- Problemy występują zarówno na trasach kolejowych jak i drogowych. Trasa Kwiatkowskiego nie ma statusu drogi krajowej, stąd ma ograniczone dopuszczalne obciążenie, przy tym szybko zbliża się do remontu kapitalnego i wyłączenia z ruchu... – tłumaczy Krzysztof Szymborski. – Podobne problemy mają operatorzy kolejowi. Jak pokazuje aktualizacja raportu ZDG TOR, przepustowość tras kolejowych w otoczeniu Trójmiasta jest, mimo inwestycji, nadal zbyt mała w stosunku do rosnących wciąż potrzeb portów w Gdyni i Gdańsku.
Raport Zespołu Doradców Gospodarczych TOR analizuje przepustowość torów prowadzących do trójmiejskich portów pod kątem rosnącego zapotrzebowania na towarowe przewozy kolejowe. Jednym z głównych wniosków płynących z raportu jest konieczność pilnej rewitalizacji linii kolejowej 201, łączącej Port Gdynia z Bydgoszczą. Budowa drugiego toru i elektryfikacja, w szczególności na odcinkach od Rębiechowa do Kościerzyny i z Wierzchucina do Maksymilianowa zapewni alternatywną trasę dostępową do Portu Gdynia oraz pozwoli na odciążenie najbardziej zatłoczonego odcinka torów w Polsce, pomiędzy Pruszczem Gdańskim a Tczewem.
- Inwestycje związane z portem wymagają dużych nakładów finansowych, ale to pieniądze, które zwracają się z nawiązką – dodał Krzysztof Szymborski -Jako nowe miejsca pracy, tańsza od innych szlaków oferta dla dla polskiego handlu zagranicznego i jako bezpośrednie wpływy do budżetu państwa. Sama tylko Izba Celna w Gdyni zebrała 25 mld złotych w zeszłym roku.
- Członkowie Komisji docenili jakość zarządzania gdyńskim portem, w tym dobrą prywatyzację spółek zależnych, które po przekształceniu funkcjonują efektywnie, bez napięć społecznych. Uznanie wzbudziła także skala inwestycji infrastrukturalnych istotnie wzmacniających konkurencyjność portu, zarówno zrealizowanych, jak i planowanych w nieodległej przyszłości. Rozmawialiśmy też o wyzwaniach związanych z koniecznością rozbudowy sieci połączeń drogowych i kolejowych portu z resztą kraju, co umożliwi pełnie wykorzystanie nowych możliwości – skomentował wizytację przewodniczący Komisji Skarbu Tadeusz Aziewicz.
REL
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.