Bałtycki Terminal Kontenerowy przeładował w pierwszych dwóch miesiącach 2015 roku 69 034 TEU – nieco mniej niż w tym samy okresie roku 2014, w styczniu jednak jako jedyny
z trójmiejskich terminali zanotował wzrost przeładunków.
Przeładunki w styczniu i lutym były mniejsze o 3 % – to skądinąd najlepszy wynik wśród trójmiejskich terminali, które zanotowały do 17% spadku obrotów. W styczniu za to przeładowano 33 202 TEU, co oznacza wzrost o 6,2% w stosunku do stycznia ubiegłego roku.
W ubiegłym roku zanotowaliśmy rekordowy, ponad 20-procentowy wzrost przeładunków. W niektórych miesiącach wyniki były prawie 35% wyższe niż rok wcześniej – mówi Krzysztof Szymborski, prezes BCT. – Realnie oceniając rynek wiemy, że tak dobry rok nie zdarza się często w naszej branży i obecnie staramy się utrzymać swoją pozycję na rynku, niespecjalnie myśląc o ponadprzeciętnych wynikach.
Rok 2015 może być trudny dla Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego – poza wprowadzeniem w życie dyrektywy siarkowej, która zmusza armatorów do stosowania droższego, odsiarczonego paliwa, powstanie sojuszu 2M spowoduje przesunięcie części ładunków głównego klienta BCT – linii MSC do Gdańska.
-Wprowadzenie dyrektywy siarkowej nie zmniejszyło wolumenu obrotów w portach naszego regionu, gdyż zbiegło się ono z dużym spadkiem cen ropy na świecie- tłumaczy prezes Szymborski. – Natomiast współpraca MSC z Maersk Line doprowadzi do zauważalnego odejścia części ładunków z Gdyni już w tym roku. Jak na razie mówimy o tych na kierunku dalekowschodnim, bowiem nie wszystkie kontenery MSC od razu zostaną przesunięte na wspólny serwis obu armatorów. Z drugiej strony sprzyja nam z dobrze prosperująca polska gospodarka i to, że nie jesteśmy mocno zaangażowani w tranzyt do Rosji, dotkliwie dotknięty konsekwencjami konfliktu na Ukrainie.
W BCT trwają również inwestycje mające zarówno zwiększyć potencjał przeładunkowy terminalu, jak i efektywność prowadzonych operacji. Do uruchomionych na początku roku dwóch nowych suwnic w lipcu dołączą dwie kolejne. Na początku marca uruchomiono system informatyczny EDI, który pozwala na przyspieszenie obiegu informacji pomiędzy terminalem a jego klientami.
***
BCT – Bałtycki Terminal Kontenerowy
Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) z siedzibą w Porcie Gdynia, uruchomił przeładunki kontenerów w 1979 roku. Jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim,
co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 roku. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 roku, kiedy obroty BCT wyniosły 493 860 TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 000 TEU, a potencjalna wydajność wynosi 1,2 mln TEU. Firma zatrudnia obecnie 300 pracowników i kontroluje 23% polskiego rynku przeładunków kontenerowych. Spółka jest w dobrej kondycji finansowej, jest też znaczącym i cenionym pracodawcą w Gdyni i Trójmieście. BCT ustanawia korporacyjny, portowy „benchmark”
w zarządzaniu terminalem oraz w standardzie świadczonych usług. BCT obsługuje zdecydowaną większość ładunków skonteneryzowanych w relacjach morskich w Polsce.
SJ Consulting