Dyrektor Izby Celnej w Szczecinie Lidia Mołodecka wręczyła Manfredowi Michelowi, prezesowi spółki DB Port Szczecin wyróżnienie, będące podziękowaniem za wzorcową współpracę, pozwalającą na kompleksowe podejście do klienta. Podkreślono profesjonalizm oraz wysokie zaangażowanie zarządu i pracowników spółki.
Izba Celna w Szczecinie po raz pierwszy przyznała wyróżnienie współpracującej z nią firmie.
– Codzienna współpraca z Izbą Celną w Szczecinie w zakresie poprawy standardów obsługi naszych wspólnych klientów przebiega wzorowo – powiedział Manfred Michel, prezes DB Port Szczecin. – Otwartość i aktywne wsparcie ze strony Urzędu Celnego w poprawie administracyjnych procesów kontrolnych pozwoliło znacznie skrócić czas urzędowej obsługi kontenerów, a co za tym idzie, zredukować koszty importera związane z inspekcjami towarów. Nie jest to jedynie nasza opinia, ale także tych najbardziej zainteresowanych, czyli importerów bądź działających w ich imieniu spedytorów. W tym miejscu chciałbym serdecznie podziękować przedstawicielom Służby Celnej w Szczecinie.
W DB Port Szczecin wprowadzono nowoczesne rozwiązanie informatyczne – CMS (Container Management System) – które pozwala podmiotom mającym do niego dostęp na s´ledzenie online przemieszczania i statusu kontenera w czasie rzeczywistym. Wszystkie organy administracji pan´stwowej biorące udział w dopuszczaniu towaru do importu mają dostęp do systemu i w nim zwalniają towar. O tym, czy kontener be?dzie mógł opus´cic´ terminal, decyduje Urząd Celny. Rozwiązanie praktycznie pozwoliło na wprowadzenie Single Window, czyli jednego miejsca zgłaszania towaru do odprawy.
Kolejnym ułatwieniem, wprowadzonym we współpracy między Izbą Celną
i innymi służbami a DB Port Szczecin, jest One Stop Shop. To formuła dokonywania kontroli towarów w jednym czasie i miejscu przez wszystkie zainteresowane inspekcje. W przypadku Szczecina wyznaczone zostały miejsca i godziny kontroli, opisane w regulaminie terminalu kontenerowego dla klientów. Obok spedytora reprezentującego importera uczestniczy w nich zawsze przedstawiciel operatora portowego. Znacznie się skrócił łączny czas wszystkich kontroli, a co za tym idzie, spadły koszty.
Dzięki wspomnianym rozwiązaniom s´redni czas urzędowej obsługi np. kontenera chłodniczego, którego odprawa łącznie z inspekcjami innych służb trwa w innych portach minimum dwa dni, skrócił się do ok. 4 godzin, licząc od momentu podstawienia do kontroli do czasu zwolnienia. Dla importera oznacza to spore oszczędności.
(ek)