Państwa administracja transportu kolejowego Ukrainy - Ukrzaliznycja zaprasza chińskich inwestorów do wzięcia udziału w rozwoju ukraińskiej infrastruktury, po której kursują pociągi z kontenerami linii nazwanej "Pomost Lądowy". Łączy on Chiny z Europą Zachodnią i przebiega przez Rosję i Ukrainę.
Tylko w styczniu tego roku linią tą w kierunku przejścia granicznego z Węgrami w miejscowości Czop przewieziono 686 TEU (kontenerów 20. stopowych), tj. 3,7 razy więcej niż w tym samym miesiącu ub. roku. Dla porównania, na całej sieci zarządzanej przez Ukrzaliznycja transport ładunków w kontenerach wzrósł w styczniu tylko o 8 proc. rok/roku.
Na ten rok zakłada się, że linią "Pomost Lądowy" przewiezionych zostanie o 23 proc. więcej ładunków w kontenerach, niż w ub. roku (6,2 tys. TEU), podczas gdy w całej Ukrainie - o 4 proc. więcej. Linię tę cechuje wysoki poziom zrównoważenia przewozów w obu kierunkach.
Z Chin transportowane są różnorodne wyroby gospodarstwa domowego i techniki użytkowej, jak również wysokotaryfowe dla operatorów kolejowych surowce i minerały (magnez, talk, grafit). W drugą stronę, przewożone są maszyny i części do nich, metale, wyroby chemiczne.
Zalety tego połączenia sprawiają, że stała się ona atrakcyjna dla kolei w wielu krajach europejskich, jak w Austrii, Czechach, Niemczech, Polsce i na Słowacji, podkreśla się w informacji. Tym niemniej, atrakcyjność linii wzmocni jej modernizacja.