Rząd grecki obiecał nie wstrzymywać procesu prywatyzacji składników majątku infrastruktury transportowej, poinformowało biuro prasowe. Oznacza to, że porty morskie w Pireusie i Salonikach, port lotniczy w Atenach i kilka lotnisk regionalnych, czy operatora kolejowego - TrainOSE oraz zarządcy infrastruktury kolejowej - Hellenic Company for Rolling Stock Maintenance (ROSCO), zostaną jednak wystawione na publicznej licytacji. Wcześniej nowy rząd, pod przywództwem partii Syriza, ogłosił unieważnienie prywatyzacji tych składników skarbu państwa, które zostały zatwierdzone przez poprzednie kierownictwo.
Każdy przypadek sprzedaży pakietów akcji ma być rozpatrywany indywidualnie. Jednak priorytetem będzie możliwość ustanowienia wspólnych przedsięwzięć z inwestorem i wynajem długoterminowy.
Z komunikatu wynika, że wkrótce może rozpocząć się sprzedaż 67 proc. udziałów w porcie Pireus. Chęć udziału w tym prywatyzacji potwierdziła chińska grupa COSCO Pacific (CP), właściciel m.in. piątej co do wielkości na świecie spółki żeglugi kontenerowej - COSCO.
CP już od 2009 roku ma koncesję na 35- letnią dzierżawę trzech terminali kontenerowych w Pireusie. Pod jej zarządem obroty tych terminali wzrosły w 2014 roku o 18,5 proc. rok/roku, a łącznie przeładowały one prawie 3 mln TEU (kontener 20. stopowy).
Łącznie wszystkie terminale kontenerowe w Pireusie przeładowały w ub. roku 3,7 mln TEU, co uplasowało ten port na 10 miejscu w Europie pod względem obrotów kontenerów.
Ofertę zakupu TrainOSE złożyła wcześniej m.in. rumuńska Grup Feroviar Roman oraz Koleje Rosyjskie (RŻD), która także chciała kupić udziały w porcie w Salonikach. Ofertę nabycia ROSCO przedstawiły dwa konsorcja w składzie: RŻD i grecka spółka Gek Terna oraz Alstom Transport i Damco Energy.
Według szacunków rządu z ub. roku, dochód ze sprzedaży składników majątku infrastruktury i spółek transportowych miał wynieść 1,5 mld euro.