W ub. roku zespół portów Szczecin-Świnoujście odnotował 23,4 mln wolumen przeładowanych towarów, o blisko 3 proc. więcej niż rok wcześniej.
Wzrosty odnotowano niemal we wszystkich grupach towarowych, tj. kontenerów - 78,4 tys. TEU, tj. o 25,9 proc. więcej, innych masowych - 3,25 mln ton (+12,6 proc.), drobnicy - 10,34 mln ton (+10,1 proc.), ropy - 1,67 mln ton (+3,1 proc.) i węgla - 4,6 mln ton (+1,6 proc.).Nieznacznie zmniejszyły się przeładunki rudy żelaza i zboża.
Jak podkreśla zarząd, zespół portowy ma za sobą bardzo dobry rok także pod względem finansowym. Spółka osiągnęła zysk netto, przekraczający 45 mln złotych. Realizuje ona też działania, mające na celu dalszy rozwój zdolności przeładunkowych. Należą do nich inwestycje wewnątrzportowe, współfinansowane z funduszy unijnych, na które w latach 2007-2014 wydano blisko 600 mln złotych.
W ub. roku ukończono modernizacja dróg oraz torów. W obu portach zmodernizowano łącznie 36 km torów oraz 134 rozjazdy. W efekcie, ich parametry dostosowano do wymogów taboru eksploatowanego na trasach międzynarodowych magistrali kolejowych E-59 oraz CE-59. Wartość inwestycji wyniosła 77 mln zł, w tym dofinansowanie unijne - 53 mln zł.
Dobiega końca budowa w Szczecinie nowego Nabrzeża Niemieckiego oraz rozbudowa Nabrzeża Zbożowego. W tym roku Terminalowi Promowemu w Świnoujściu przybędzie szóste stanowisko promowe. Porcie tym uruchomiony zostanie terminal LNG.
Na dalsze inwestycje w latach 2015-2019 spółka planuje przeznaczyć blisko 643 mln zł, z tego w samym 2015 r. - ponad 123 mln złotych.
Dla przyszłych partnerów biznesowych ZMPSiŚ SA ma ofertę dzierżawy zarówno wolnych terenów, jak i powierzchni magazynowych i biurowych. Wśród nich jest Elewator Ewa - unikatowa na światową skalę budowla, umożliwiająca składowanie 50-55 tys. ton zboża.
Warto podkreślić, że szczeciński port należy do liderów wprowadzających lepsze procesy obsługi wewnątrz portu, a polegające na usuwanie barier biurokratycznych i wprowadzaniu rozwiązań, których celem jest maksymalne skrócenie czasu załatwienia formalności odprawy towaru. W porcie funkcjonuje model kontroli oparty na idei One Stop Shop, czyli pracy różnych służb w jednym czasie i w jednym miejscu.
Port Szczecin, jako pierwszy w kraju, wdrożył instytucję Single Window na terminalu kontenerowym. Jego idea opiera się na zasadzie, że odpowiednie służby kontrolne (Służba Celna, Graniczny Lekarz Weterynarii, Inspekcja Sanitarna i Fitosanitarna) mogą zamieszczać informacje o przeprowadzonych przez siebie kontrolach.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.