Czy wielka wyborcza obietnica, marzenie świnoujścian znowu rozpływa się w powyborczej mgle? Pamiętamy obietnicę pana Donalda Tuska, pani Elżbiety Bieńkowskiej. Ale czy zostanie zrealizowana? – mówi o tunelu pod Świną rzecznik prezydenta Świnoujścia.
Wybory samorządowe się skończyły, to ja pytam teraz nasze świeżo wybrane władze, dlaczego z tego miasta nie możemy się wydostać – pytał w miniony weekend jeden z naszych Czytelników. – Stoję od godziny w kolejce do promu! Gdzie jest obiecany tunel?!
Zapytaliśmy o to rzecznika prezydenta Świnoujścia.
- Wcale nie dziwię się frustracji anonimowego Czytelnika – mówi Robert Karelus, rzecznik prezydenta.- To faktycznie paradoksalne, że Świnoujście jest lepiej skomunikowane z Niemcami: drogą lądową, morską, lotniczą, a także koleją, dzięki możliwości przedłużenia linii kolejki uzdrowiskowej UBB. Funkcjonuje międzynarodowa linia autobusowa łącząca cesarskie uzdrowiska po polskiej i niemieckiej części wyspy Uznam. W ostatnich latach dzięki wspólnemu polsko- niemieckiemu projektowi, dofinansowanemu ze środków unijnych, powstała najdłuższa europejska, transgraniczna ścieżka rowerowa. Niestety nie może spełnić się największe od wielu lat marzenie mieszkańców i gości Świnoujścia, jakim jest stałe połączenie pomiędzy wyspami Uznam i Wolin. Kiedy powstanie? Opowiedz na to pytanie, podobnie jak na pytanie czy dokończona zostanie droga S 3, pozostaje dla nas tajemnicą, a znają ją tylko decydenci w stolicy.
Zdaniem rzecznika, świnoujski samorząd ze swej strony czyni wszystko, aby te inwestycje zostały zrealizowane.
- Miesiąc temu Rada Miasta przyjęła swoją uchwałą apel w sprawie modernizacji S 3, skierowany do Pani Premier Ewy Kopacz, poparty dziś przez szereg instytucji. Apeli, eventów, spotkań oraz innych działań podejmowanych i realizowanych w sprawie tunelu chyba nie można byłoby zliczyć - mówi rzecznik. - Tunel znalazł się w kontrakcie wojewódzkim, zatwierdzonym przez rząd; została w tej sprawie podpisana umowa z marszałkiem województwa zachodniopomorskiego. Posiadamy większość niezbędnych dokumentów: ważną decyzję środowiskową , studium techniczno ekonomiczno środowiskowe; przygotowywany jest ostatni z wymaganych przy aplikowaniu o środki zewnętrzne na lata 2014 - 2020 dokument - program funkcjonalno użytkowy stałego połączenia. Na pewno jest dobra wola wszystkich środowisk politycznych, aby ta inwestycja została zrealizowana. Pamiętamy obietnice pana Donalda Tuska, pani Elżbiety Bieńkowskiej. Ale czy zostanie zrealizowana? Miejmy nadzieję, że tym razem tak i że nie będą to tylko czcze obietnice przedwyborcze.
Zatem dalej popływamy. Karsiborami, które mają prawie po 40 lat. A czasami, tak jak w ostatni weekend, nie kursują…
O tym, jak nasze potrzeby rozumie Warszawa, niech świadczy fakt, że od 2008 roku nie wzrosła rządowa subwencja na utrzymanie przepraw.
- Świnoujście stało się bardzo modnym kurortem, najwyżej ocenianym w polskich rankingach. Ale , aby tę pozycję utrzymać i dalej się rozwijać –także gospodarczo- niezbędne jest stałe połączenie, bardziej niż w innych regionach Polski – mówi Robert Karelus.
Czy decydenci w stolicy to rozumieją?
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.