Na podstawie wstępnych danych możemy powiedzieć, że w ostatnim kwartale ub. roku znacznie zwiększyły się nasze przewozy węgla kamiennego w ujęciu kwartalnym, co korzystnie wpłynęło na wolumen przewozów grupy w całym roku - powiedział nam Wojciech Derda, członek zarządu PKP Cargo ds. operacyjnych.
Według niego, na ten wynik złożył się też nieco większy, niż w poprzednich kwartałach, transport węgla na eksport.
Pełne dane tych przewozów PKP Cargo opublikuje w marcu w komunikacie dla inwestorów, przy okazji prezentacji wyników rocznych.
Przypomnijmy, że grupa ta ma ok. 90 proc. udział w transporcie węgla do polskich portów.
Z dostępnych informacji zarządów portów wynika, że w minionym roku drogą morską za granicę trafiło prawdopodobnie tylko nieco mniej węgla kamiennego, niż w 2013 roku.
W portach Szczecin-Świnoujście w ciągu 11 pierwszych miesięcy 2014 r. przeładowano 4,26 mln ton tego surowca, o 1,1 proc. więcej niż rok wcześniej. W całym 2013 roku było to 4,53 mln ton.
Natomiast w porcie Gdańsk w całym 2014 roku przeładowano, według wstępnych danych, 3,32 mln ton węgla, o 27,6 proc. mniej rok/roku.
W 2013 roku port ten zanotował rekordowe obroty tym towarem, które były o 2,3 razy większe w porównaniu do 2012 roku. Złożył się na to także import węgla za pośrednictwem tego portu, który stanowił prawie 73 proc. łącznych przeładunków tego surowca.
W ub. roku na węgiel eksportowany przypadło 49,4 proc., a na importowany - 50,6 proc. łącznego jego przeładunku.