Porty, logistyka

Wskaźniki przeładunków w Porcie Gdynia w 2014 r. były o ok. 10% wyższe niż rok wcześniej, dzięki czemu – podobnie jak w Porcie Gdańsk – po raz kolejny poprawiony został historyczny wynik przeładunków.

Wczoraj władze Portu Gdańsk (największego portu w Polsce) podsumowały przeładunki w 2014 r. W Gdańsku w minionym roku przeładowano w sumie 32,3 mln ton, co jest najlepszym wynikiem w historii i wskaźnikiem lepszym o 7% od (także rekordowego) roku 2013. W Porcie Gdynia sytuacja jest podobna: rekordowy wynik z 2013 r. (17,7 mln ton) został w poprzednich miesiącach ponownie poprawiony.

Władze Portu Gdynia na razie kompletują informacje i zamierzają je przekazać na tradycyjnej konferencji „wynikowej” pod koniec stycznia. Ale rąbek tajemnicy został jednak uchylony. – W gdyńskim porcie w roku 2014 przeładowano ok. 19,5 mln ton ładunków, co stanowi rekordowy wynik w całej historii portu i wzrost o ok. 10% w stosunku do wykonania roku ubiegłego – powiedziała portalowi RynekInfrastruktury.pl Beata Ostrowska, szefowa działu PR w Porcie Gdynia.

Wiele wskazuje, że ubiegłoroczny wynik przeładunków – najlepszy od 1980 r. – zostanie poprawiony również w zespole portowym Szczecin/Świnoujście. Danych za cały 2014 r. jeszcze nie ma, jednak po trzech kwartałach ub.r. wskaźniki przeładunków były lepsze o 4,5% względem analogicznego okresu w 2013 r.

Wracając do Portu Gdynia. Niezmiennie należy przypomnieć, że poważnym problemem związanym z jego obsługą jest niska dostępność od strony lądu. O ile bowiem dostępność drogowa jest na raczej zadowalającym poziomie – choć od lat trwa przepychanka prawna pomiędzy władzami Gdyni i rządem o dopuszczalną nośność głównej trasy dojazdowej do portu – o tyle niezmiennym problemem jest ograniczona przepustowość tras kolejowych, zwłaszcza linii 201 prowadzącej z Gdyni do węzła bydgoskiego przez Kościerzynę. PKP PLK mają w planie wprawdzie jej dalszą modernizację (kilka miesięcy temu zakończyła się modernizacja odcinka z Gdyni do Kościerzyny, dedykowana przede wszystkim projektowi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej), ale nic raczej nie wskazuje – na co naciskają władze portu i przedstawiciele portowego biznesu – by rozbudować ją w pełnym wymiarze, tak aby na całym przebiegu była to linia dwutorowa zelektryfikowana. Na konieczność znaczącej poprawy przepustowości linii 201 wskazał m.in. opublikowany wiosną 2014 r. raport ZDG TOR.

 

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter