Sprawdziły się prognozy i w roku 2014 łączne obroty portowych spółek ze Szczecina i Świnoujścia przekroczyły 23 mln ton. Przeładowano o blisko 3 proc. więcej towarów niż rok wcześniej.
W piątek Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście podał oficjalne dane statystyczne za rok 2014. Wynika z nich, że łączne obroty wyniosły 23 mln 401 tys. ton. To o 650 tys. ton (czyli ok. 3 proc.) więcej niż w roku 2013.
Jedynie w przypadku rudy zanotowano spory spadek przeładunków (o ok. 30 proc.). Na podobnym jak rok wcześniej poziomie były obroty węglem (4,6 mln t) i zbożem (1,6 mln t). Nieco więcej - o ponad 3 proc. - przeładowano drewna oraz ropy i jej przetworów. Dwucyfrowy wzrost dotyczy drobnicy - przeszło 10 proc., a także tzw. innych masowych - 12,6 proc. Ta ostatnia grupa obejmuje m.in. nawozy, kruszywa, kamień wapienny, metanol, kwas siarkowy czy biomasę.
Spośród wszystkich grup towarowych drobnicy przeładowano najwięcej: ponad 10,3 mln t, w tym drobnicy promowej ok. 7,4 mln t.
W porównaniu z wynikami z 2013 roku, w obydwu portach zwiększyła się też (o 26 proc.) liczba przeładowanych kontenerów (TEU) i wyniosła 78 439.
O systematycznym wzroście obrotów ZMPSiŚ informował jesienią, po trzech kwartałach, prognozując na koniec roku przekroczenie 23 mln ton.
- To efekt m.in. polityki inwestycyjnej realizowanej przez zarząd portów - mówiła wówczas Aneta Szreder-Piernicka, dyrektor ds. handlowych i marketingu w ZMPSiŚ, zaznaczając też, że portowe spółki skutecznie dostosowują się do zmieniającej się sytuacji na rynku transportowym.
Dla portów trójmiejskich, dodajmy, rok 2014 był rekordowy pod względem przeładunków. Według wstępnych danych, w Gdańsku obroty przekroczyły 32 mln t (wzrost o 7 proc.), a w Gdyni wyniosły ok. 19,5 mln t (ok. 10 proc. więcej niż w 2013).
Przypomnijmy, że dla portów Szczecin i Świnoujście rekordowy w historii był rok 1979, gdy przeładowały ponad 26 mln t.
(ek)