Offshore

Inwestorzy we flotę offshore ponownie aktywują kontrakty na statki pomocnicze, zawarte ponad dekadę temu, ponieważ wraca koniunktura na rynku offshore – informuje Maritime Strategies International.

Offshore Service (także Support lub Supply) Vessels - OSV, to wielofunkcyjne jednostki pomocnicze, przeznaczone do logistycznej obsługi morskich platform i instalacji podwodnych, od etapu budowy takich obiektów, aż po ich obsługę na polu wydobywczym w całym okresie eksploatacji. Do ich zadań należy m.in. operowanie kotwicami platform (jednostki typu Anchor Handling, Towing & Supply - AHTS), transport zaopatrzenia i załóg (Platform Supply Vessels), holowanie, asysta przy pracach na polach wydobywczych, gaszenie pożarów, ewakuacja w przypadku zagrożenia itd.  

Jak poinformowała ostatnio brytyjska firma analityczno-doradcza Maritime Strategies International (MSI), na rynku tych jednostek panuje ożywienie. Armatorzy wracają do zamówień na budowę statków typu AHTS i PSV, złożonych jeszcze w czasie poprzedniego cyklu koniunkturalnego, z powodu obecnych i spodziewanych uruchomień projektów wydobywczych.

W swoim raporcie sektorowym, poświęconym flocie OSV za III kwartał br. MSI podkreśla, że z 17 statków dostarczonych przez stocznie do tej pory w 2024 r., aż 13 zostało zamówionych ponad dekadę temu. Z tamtej puli zamówień pozostało jeszcze ponad 50 oczekujących statków; niektóre z nich mają być wznowione przez armatorów jako nowe budowy w nadchodzących latach.

Jak wykazał raport MSI, kontrakty zawarte na budowę nowych jednostek OSV od 2015 r. były stosunkowo niewielkie, w latach 2015-2023 było to zaledwie 77 statków, po czym nastąpiło nieznaczne ożywienie w 2023 r., w którym zlecono w stoczniach budowę 29 jednostek AHTS oraz dziewięć typu PSV.

Tendencja ta jest częściowo spowodowana walką przemysłu wydobywczego ropy i gazu o wyjście z kryzysu w 2015 r. przed nadejściem pandemii Covid-19 w latach 2020-2022. Niektórzy armatorzy nie chcą przeznaczać nakładów inwestycyjnych na nowe aktywa, a inni odwracają się od rynku ropy i gazu, by skupić się na odnawialnych źródłach energii i bardziej „ekologicznych” sektorach.

Jednak dla tych, którzy są zaangażowani w tradycyjny rynek offshore (oil & gas), te wcześniej opóźnione, porzucone w trakcie budowy i nieodebrane statki OSV stanowią atrakcyjną opcję do wykorzystania, zanim inwestorzy rozważą zamówienie zupełnie nowych jednostek o podobnych specyfikacjach i wyposażeniu.

Jak podkreśla MSI, od ostatniego kwartału br. nie wycofano z rynku żadnej jednostki OSV, co wskazuje, że armatorzy nadal utrzymują je w eksploatacji. Trend ten odzwierciedla ciągłą niechęć do rezygnacji ze starszego tonażu, pomimo zmieniającego się krajobrazu rynkowego.

- Wzorzec ten podkreśla przedłużone w czasie oddziaływanie poprzedniego cyklu wzrostowego, w którym nagłe zwiększenie popytu na jednostki OSV spowodowało lawinę nowych kontraktów, z których wiele doświadczyło później narastających opóźnień z powodu zmienności rynku - mówi Todd Jensen, starszy analityk MSI ds. morskich rynków energii.

- Widzimy zatem strategiczny zwrot ze strony armatorów i operatorów w kierunku rynków o silnej działalności poszukiwawczo-wydobywczej, gdzie popyt na flotę statków pomocniczych jest bardziej bezpośredni, a warunki ekonomiczne wspierają rozwój projektów offshore – dodaje analityk.

Maritime Strategies International powstała w 1986 roku. Brytyjska firma, świadcząca usługi consultingu, obejmujące m.in. wyceny terminowe, prognozy rynkowe, raporty i usługi doradztwa handlowego dla wszystkich sektorów żeglugi, działa w Londynie i Singapurze.

Już wcześniej MSI informowała także o ożywieniu transakcji kupna i sprzedaży na rynku wtórnym jednostek OSV. Przy zakupie pięcioletniego, używanego statku typu AHTS lub PSV, wyczarterowanie go na trzy lata, a następnie sprzedaż, zapewnia najlepszą obecnie wewnętrzną stopę zwrotu z zainwestowanego kapitału, w porównaniu do innych grup tonażu (co ilustruje poniższy wykres MSI).

Stawki zatrudnienia dla tych jednostek były niezwykle stabilne przez cały 2024 rok. Indeks stawek OSV zarządzany przez Clarksons Research znajduje się obecnie na rekordowo wysokim poziomie, pokonując poprzedni szczyt, odnotowany pod koniec 2008 roku.

"Popyt na jednostki OSV wzrósł o 2 proc. rok do roku, czyli o 30 proc. od najniższego poziomu, odnotowanego w 2020 roku, w którym wykorzystanie tej floty wynosiło 75 proc. Biorąc pod uwagę niewielki portfel zamówień i trudności z reaktywacją statków wcześniej wycofanych z eksploatacji (lay-ups), rynek wciąż utrzymuje stawki dzienne na wysokim poziomie" – wyjaśniała firma Clarksons Research w swojej niedawnej aktualizacji danych rynków offshore.

GL

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0289 4.1103
EUR 4.2517 4.3375
CHF 4.5689 4.6613
GBP 5.112 5.2152

Newsletter