Wojewoda Pomorska wydał decyzję lokalizacyjną dla FSRU - pływającego terminala LNG w Zatoce Gdańskiej - poinformował w poniedziałek operator przesyłowy gazu Gaz-System. Decyzja dotyczy nabrzeża i gazociągu, który połączy FSRU z systemem przesyłowym gazu.
Jak ocenił prezes Gaz-Systemu Sławomir Hinc, "uzyskanie decyzji lokalizacyjnej jest jednym z najważniejszych kamieni milowych Programu FSRU, którego celem jest budowa pierwszego w Polsce pływającego terminalu regazyfikacyjnego".
- Jeszcze w tym roku planujemy uzyskanie kolejnej kluczowej dla komponentu morskiego Programu FSRU decyzji administracyjnej, czyli pozwolenia na budowę – dodał Hinc, cytowany w komunikacie Gaz-Systemu.
Terminal FSRU będzie zlokalizowany w południowej części Zatoki Gdańskiej, w bezpośrednim sąsiedztwie terminalu kontenerowego Baltic Hub i toru wodnego prowadzącego do gdańskiego portu, w odległości ok. 3 km od brzegu morza. Do nabrzeża będzie zacumowana na stałe jednostka regazyfikująca FSRU (Floating Storage Regasification Unit). Z niej gaz będzie przesyłany, poprzez gazociąg podmorski, do krajowej sieci przesyłowej.
Terminal ma zacząć działąć w 2028 r. W kwietniu 2024 r. Gaz-System podpisał umowę czarteru FSRU z firmą White Eagle Energy Ltd., spółką z grupy Mitsui O.S.K. Lines. Zdolności regazyfikacyjne mają wynieść 6,1 mld m sześc. gazu. 100 proc. przepustowości na 15 lat zarezerwował Orlen.
Czytaj także:
Gaz-System zbadał środowisko naturalne Zatoki Gdańskiej pod kątem instalacji FSRU
Gaz-System podpisał umowę czarteru pierwszej w Polsce jednostki FSRU
Należący w 100 proc. do Skarbu Państwa Operator Gazociągów Przesyłowych Gaz-System odpowiada za przesył gazu ziemnego, zarządza najważniejszymi gazociągami w Polsce oraz jest właścicielem Terminala LNG w Świnoujściu.
Inwestycja prowadzona jest przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej. Komisja Europejska w ramach instrumentu „Łącząc Europę” (ang. Connecting Europe Facility – CEF) przyznała projektowi LNG Gdańsk dofinansowanie na działanie pod nazwą: „Prace przedinwestycyjne do uzyskania pozwolenia na budowę dla morskiej części PCI 6.27 LNG Gdańsk (PL)”. Maksymalna wysokość przyznanego wsparcia wynosi ok. 19,6 mln euro.