Armator Jan De Nul poinformował o podpisaniu umowy z firmą ABC Engines na dostawę silników zasilanych metanolem na niedawno zamówiony kablowiec, który ma być największym tego typu statkiem na świecie.
Mowa o kablowcu (CLV - Cable Laying Vessel), zamówionym w październiku ub. roku w chińskiej stoczni CMHI Haimen. Statek o ładowności kabla 28 tysięcy ton, ma być wyposażony w trzy karuzele kablowe, dwie zamontowane na pokładzie i trzecią pod pokładem, a także dużą ładownię, zdolną do wydawania do czterech kabli jednocześnie.
Statek otrzyma nazwę Fleeming Jenkin, na cześć Henry'ego Charlesa Fleeminga Jenkina (1833-1885), urodzonego w Anglii profesora inżynierii na Uniwersytecie w Edynburgu, pioniera w dziedzinie instalacji kabli podmorskich.
Kablowiec zaprojektowano do instalacji zarówno światłowodowych jak i energetycznych kabli na dużych głębokościach do 3000 metrów. Na pokładzie rufowym będzie wyposażony w ześlizg i rolkę do układania kabli. W połączeniu z napinaczami, ześlizg umożliwia instalację kabli na płytkich wodach, podczas gdy napinacze umożliwiają obsługę i kontrolę naprężeń kabli do 150 ton.
Niderlandzki armator kilka dni temu zamówił w firmie ABC Engines (Anglo Belgian Corporation) cztery silniki o mocy 7,200 kW i jeden o mocy 1,800 kW, które mogą pracować zarówno na paliwie biodiesel, w tym najnowszej generacji HVO (Hydrotreated Vegetable Oil – uwodorniony olej, wytwarzany z odpadów tłuszczowych i roślinnych, do którego produkcji wykorzystuje się m.in. odpadki z warzyw i owoców) jak również zielonego metanolu.
Hybrydowa siłownia jednostki ma się przyczyniać do redukcji emisji CO2 i optymalnego zużycia paliwa. Połączy ona ww. silniki (zespoły prądotwórcze) z baterią o pojemności 2,5 MWh i technologią napędową, zapewniającą oszczędności paliwa poprzez optymalizację obciążenia silników w momentach szczytowego zapotrzebowania na moc (peak-shaving).
Według Jan De Nul, kablowiec DP2 będzie wyposażony w wysoce zaawansowany system podwójnego filtra spalin, który usuwa do 99 proc. nanocząstek z emisji za pomocą filtra cząstek stałych (DPF) oraz systemu selektywnej redukcji katalitycznej (SCR) do usuwania tlenków azotu.
W branży mówi się, że jest to pierwszy statek typu ULEV (Ultra Low Emission Vehicle) z silnikami na metanol, który będzie spełniał surową normę Stage V dla cząstek stałych oraz Euro 6 dla azotu.
Pod koniec ubiegłego roku Jan De Nul i jego partnerzy - konsorcjum LS Cable & System i Denys, podpisali umowy na dostawy dwóch systemów kablowych 525 HVDC obsługujących systemy połączeń energetycznych offshore dla projektów BalWin4 i LanWin1, do których wykorzysta swoje specjalistyczne statki, w tym Fleeming Jenkin.
"Wierzymy w transformację energetyczną. Po naszych wcześniejszych inwestycjach w statek instalacyjny Voltaire i dźwigowiec Les Alizés do instalacji turbin wiatrowych nowej generacji i ich fundamentów, teraz budujemy kolejny, do układania kabli" - powiedział Philippe Hutse, dyrektor Offshore Energy Division w Jan De Nul Group.
Nowy kablowiec ma dołączyć do floty Jan De Nul w 2026 r.
GL