Na Pomorzu Zachodnim rozpoczyna się budowa morskich farm wiatrowych. W porcie Szczecin - Świnoujście powstaje już pierwszy w Polsce terminal instalacyjny, który pozwoli na transport i montaż najnowocześniejszych turbin wiatrowych. W niedługiej przyszłości Szczecin ma stać się też głównym centrum produkcji zasadniczych składników dla morskiej energetyki wiatrowej w Polsce. Wpłynie to między innymi na rynek pracy i wzrost zatrudnienia w regionie.
Zorganizowany w pierwszych dniach października w Szczecinie Bałtycki Kongres Bezpieczeństwa Infrastruktury Krytycznej i Farm Wiatrowych był okazją do poszerzonej debaty na temat bezpieczeństwa energetycznego naszego kraju, w szczególności perspektyw rozwoju farm wiatrowych na Bałtyku oraz zarządzania i ochrony morskiej infrastruktury krytycznej.
W panelu dotyczącym potencjału i rozwoju morskiej energetyki wiatrowej dyskutowali przedstawiciele spółek: ORLEN Neptun, która w Grupie ORLEN odpowiada za rozwój morskiej energetyki wiatrowej, w tym za budowę terminala instalacyjnego w Świnoujściu, Vestas Wind Systems, specjalizującej się w sprzedaży, instalacji i serwisie turbin wiatrowych oraz Urzędu Morskiego w Szczecinie. Przypomnijmy, że terminal instalacyjny w Świnoujściu będzie pierwszym tego typu portem w kraju zaś jego powstanie będzie znaczącym krokiem pozwalającym na realizację budowy farm wiatrowych w polskiej strefie ekonomicznej na Bałtyku .
Dlaczego jest to takie ważne dla naszego bezpieczeństwa? Zdaniem Karola Lewandowskiego, eksperta w dziale techniczno-technologicznym ORLEN Neptun, morskie farmy wiatrowe są na najlepszej drodze, by stać się kluczowym elementem polskiego systemu energetycznego. Jak wskazywał w trakcie debaty - terminal instalacyjny w Świnoujściu, który w pierwszej kolejności posłuży do realizacji projektu Baltic Power, będzie gotowy na przełomie 2024 i 2025 roku, a stawiane przez ORLEN wiatraki już w 2026 będą dostarczać energię do ponad 1,5 miliona gospodarstw domowych. Kolejnym etapem będzie uruchomienie pięciu instalacji, na które koncern posiada już koncesje. Nastąpi to ok. 2030 roku.
Kluczowymi czynnikami, które będą miały wpływ na dalszy rozwój tego sektora i bezpieczeństwo krajowego systemu energetycznego będzie, na co wskazywali uczestnicy panelu, dostosowana do obecnych warunków legislacja i plan zagospodarowania obszarów morskich, inwestycje w rozwój infrastruktury i łańcucha dostaw oraz zapewnienie bezpieczeństwa tym instalacjom, które staną się częścią infrastruktury krytycznej Polski.
W ocenie Jagny Kubańskiej-Łyczakowskiej, dyrektor ds. public affairs duńskiej firmy Vestas Wind Systems, morska energetyka to szansa nie tylko dla Pomorza Zachodniego, ale także innych regionów kraju. Dlaczego? Z powstaniem inwestycji wiąże się ogromna liczba nowych miejsc pracy. Do projektów realizowanych dotychczas przez Vestas w ramach instalacji turbin na lądzie zaangażowanych było ok. 400 polskich dostawców, do których w ostatniej dekadzie wpłynęło 6,6 mld złotych. Baltic Power, czyli wspólny projekt Grupy ORLEN i Northland Power wykorzysta 76 nowoczesnych turbin o mocy 15 MW firmy Vestas, których elementy będą produkowane w nowej fabryce w Szczecinie. Warto też podkreślić znaczenie inwestycji dla lokalnej społeczności: zatrudnienie znajdzie w niej bowiem ok. 600 osób, dodatkowe ok. 2 tys. miejsc pracy zapewnią partnerzy zewnętrzni.
Inwestycja realizowana przez ORLEN Neptun i partnerów już ma pozytywny wpływ na rynek pracy. Jak podkreślił Zenon Kozłowski, zastępca dyrektora Urzędu Morskiego w Szczecinie, w sam proces przygotowania systemu, analiz, opracowań naukowych, badań środowiskowych i decyzji dotyczących offshore zaangażowanych jest mnóstwo nowo zatrudnionych osób. Po wybudowaniu farm wiatrowych potrzebni będą również pracownicy m.in. do budowy nowych portów serwisowych, obsługi systemu eksploatacji czy ochrony.
Z kolei kmdr por. rez. Artur Bilski, prezes think tanku Nobilis Media i organizator wydarzenia, zwrócił uwagę na konieczność oszacowania skali zagrożeń hybrydowych, terrorystycznych i militarnych w regionie Morza Bałtyckiego oraz budowania świadomości bezpieczeństwa i wspierania operatorów w ochronie morskiej infrastruktury krytycznej, w tym farm wiatrowych na Bałtyku.
Podobne spostrzeżenia miał też Krzysztof Urbaś, prezes zarządu Portu Szczecin.
Otwarcie się na nowe szanse i inwestycje może uczynić port w Świnoujściu kluczowym punktem na energetycznej mapie Polski. Aby w pełni wykorzystać jego potencjał, niezbędne jest stworzenie stabilnego otoczenia, które zachęci do inwestycji oraz będzie sprzyjać ich modernizacji i dalszej rozbudowie. Zespół portów Szczecin-Świnoujście, stanowiący obecnie jeden z kluczowych węzłów komunikacyjnych Polski, odgrywa już dziś istotną rolę w kontekście bezpieczeństwa infrastruktury krytycznej, a zabezpieczenie najważniejszych obiektów infrastrukturalnych to podstawa stabilności i bezpieczeństwa kraju.
Źródło informacji: ORLEN Neptun