Lokalne organy regulacyjne (Urząd Górniczy w Stralsundzie - Bergamt Stralsund) zatwierdziły w poniedziałek pozwolenia na budowę pierwszych odcinków gazociągu łączącego nowy terminal importowy skroplonego gazu ziemnego (LNG) na niemieckiej wyspie Rugia na Morzu Bałtyckim. Chodzi o odcinek morski od Lubmina do pozycji PK 26 oraz odcinek lądowy Mukran.
Terminal na Rugii jest jednym z kilku obiektów importowych LNG budowanych w Niemczech w celu zastąpienia rosyjskiego gazu ziemnego, niegdyś istotnego importu energii, który został odcięty w wyniku sankcji po inwazji wojskowej Rosji na Ukrainę w lutym 2022 roku.
Planowana budowa terminalu LNG na Rugii, popularnej nadbałtyckiej miejscowości wypoczynkowej położonej w pobliżu kilku wrażliwych rezerwatów przyrody, wzbudziła kontrowersje.
Niemiecki rząd wspiera jednak projekt jako kluczowy dla zabezpieczenia dostaw energii. Krytycy twierdzą z kolei, że inne terminale importowe LNG zapewniają już wystarczającą przepustowość do zaopatrzenia kraju.
Pozwolenie na budowę gazociągu, nazywanego Ostsee-Anbindungsleitung - OAL (Baltic Sea Connection Pipeline), jest uważane za ważny krok w kierunku realizacji projektu. Pozwolenie obejmuje około 50-kilometrowy odcinek gazociągu, który będzie przebiegał z Lubmina na niemieckim wybrzeżu stałego lądu do południowo-wschodniego wybrzeża wyspy Rugia.
Drugi planowany odcinek przebiegałby przez wyspę (tak wynika z depeszy dpa, ale mapki publikowane w mediach niemieckich, a także przez inwestora, sugerują przebieg dalszej części rurociągu pod wodą - na morzu) i łączyłby się z terminalem na północno-wschodnim krańcu wyspy. Firmy zaangażowane w projekt złożyły już wnioski o pozwolenia na budowę również tego odcinka.
Zezwolenia na budowę samego terminalu importowego wciąż oczekują na rozpatrzenie przez lokalne ministerstwo środowiska.
Inwestor inwestycji podwodnego gazociągu, Gascade Gastransport, zaplanował na obecny i przyszły tydzień następujące prace:
- Natychmiastowe rozpoczęcie prac pogłębiarskich w celu wykonania wykopu pod rurociąg (na morzu);
- Naprawa maszyny do drążenia tuneli w porcie Mukran;
- Kontynuacja prac związanych z budową kanału startowego na terenie portu Mukran;
- Kontynuacja prac badawczych wzdłuż trasy morskiej przez statek HT01;
- Badania archeologiczne prowadzone pod nadzorem Państwowego Urzędu ds. przez statki Alberte Høj i Braune;
- Dostarczenie zmagazynowanych rur do obróbki w porcie Mukran;
- Budowa szybu startowego dla mikrotunelu na terenie portu Mukran;
- Przygotowanie statku do układania rur Castoro 10 w porcie Mukran.
Wstępnie planowane prace w kolejnych tygodniach, to:
- Kontynuacja prac geodezyjnych, badań archeologicznych oraz przygotowanie rur;
- Rozpoczęcie układania rur za pomocą "Castoro 10;
- Rozpoczęcie budowy mikrotunelu w miejscowości Mukran.
dpa; PBS; rel (Gascade)