Stena Drilling i koncern Petrofac podpisują nowy kontrakt. Chodzi o wynajem półzanurzalnej platformy wiertniczej Stena Don na Morzu Północnym w Wielkiej Brytanii. Jednostka pracowała ostatnio w Maroku, co było dla niej okazją do pierwszego wyjścia poza Morze Północne.
Kontrakt przyznano w ramach wsparcia kampanii odwiertu na polu należącym do Tailwind Energy - Gannet E zlokalizowanym na brytyjskim szelfie kontynentalnym. Stena Don rozpocznie tam działalność w IV kwartale 2022 roku. Prace mają potrwać 80 dni.
Warto dodać, że platforma Stena Don została już wynajęta przez Petrofac w styczniu 2021 r. do wykonania odwiertu u wybrzeży Wielkiej Brytanii.
Stena Don (dł. 95,5 m; szerokość 67 m) to półzanurzalna platforma wiertnicza, dynamicznie pozycjonowana, może wiercić na akwenach o głębokości do 650 metrów. Została zbudowana w 2001 roku przez stocznię Kvaerner Warnow Werft Shipyard w Niemczech. W 2019 roku stocznia Damen Verolme Rotterdam (DVR) dokonała gruntownej przebudowy tej jednostki.
Jedną z najważniejszych prac wykonanych w DVR była instalacja ośmiopunktowego systemu kotwicznego, dzięki któremu emisje szkodliwych spalin są znacznie zredukowane, a koszty paliwa obniżone. Modernizacja platformy umożliwiła również pracę wiertnicy na płytszych wodach niż dotychczas, co znacznie zwiększyło jej zakres operacyjny.
DVR, jedna z najbardziej doświadczonych stoczni Grupy Stoczni Damen w zakresie remontów i przebudowy złożonych konstrukcji offshore, rozpoczęła przygotowania do instalacji nowego systemu kotwicznego na długo przed przybyciem do stoczni Stena Don. Różne elementy systemu zostały wyprodukowane przez Damen z wyprzedzeniem, w tym komory łańcuchowe i części kadłuba zapewniających dodatkową wyporność zwanych sponsonami. Ważące łącznie 1200 ton konstrukcje zostały wyprodukowane w Stoczni Damen w Mangalii przed wysłaniem ich do Rotterdamu.
Inne kluczowe elementy systemu to, m.in. osiem wciągarek kotwicznych i uchylnych krążkowych prowadnic łańcuchów (fairleads), kabin ze stanowiskami sterowniczymi dla wciągarek i systemów elektrycznych.
Osiem kotwic o bardzo wysokiej sile trzymania dostarczył zakład produkcji łańcuchów i kotwic Damena.
Oprócz zainstalowania systemu kotwicznego stocznia wzmocniła również kadłub, aby spełnić nowe przepisy dotyczące łagodzenia sił uderzenia fal. Dodatkowy ciężar wymagał zamontowania dwóch dodatkowych sponsonów.
AL, rel (Stena Drilling)