Przy nabrzeżu fabryki żurawi w niemieckim porcie Rostock, podczas prób obciążeniowych w maju 2020 roku doszło do poważnego wypadku, w którym uszkodzeniom uległ ciężki żuraw na statku instalacyjnym morskich turbin wiatrowych Orion I. Statek, który także został uszkodzony, został następnie wyremontowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej. Teraz polski producent wyekspediował do Rostocku wykonany na zlecenie element, mający eliminować lub ograniczać skutki takich defektów, jak ten, który doprowadził do wypadku w Rostocku.
W maju 2020 roku w niemieckim porcie Rostock, przy nabrzeżu używanym przez oddział firmy Liebherr zajmujący się produkcją żurawi przeładunkowych, głównie okrętowych i portowych, miał miejsce poważny wypadek podczas prób obciążeniowych na statku do instalacji morskich turbin wiatrowych. Byli ranni.
Podczas próby przeciążeniowej wielkiego żurawia dużego ciężarowca i dźwigowca zerwał się hak, na którym podwieszone było obciążenie testowe o masie ok. 6000 ton. Nagłe zwolnienie obciążenia i siła odrzutu spowodowały, że wysięgnik żurawia gwałtownie się cofnął / odchylił do tyłu, co spowodowało jego zagięcie i załamanie się na niewychylnej części konstrukcji żurawia (tzw. "A"-frame). Ramię żurawia uległo zniszczeniu.
Szerzej o wypadku (łącznie z materiałami video) informowaliśmy w naszym wcześniejszym materiale.
Czytaj także:
Znowu poważny wypadek przy nabrzeżu Liebherra - pech nie opuszcza fabryki dźwigów w Rostocku
Zniszczony wysięgnik wielkiego żurawia, wyprodukowanego przez Liebherr Rostock miał 145 m długości długości całkowitej.
Szczecińska spółka Teleyard Sp. z o.o. (Telmond Holding), wyprodukowała na zlecenie komponenty nowego urządzenia, które właściciel statku - DEME Offshore - zaprojektował w celu zabezpieczenia dźwigu statku Orion I przed efektami nagłej utraty obciążenia, jak miało to miejsce podczas wspomnianego wypadku.
Urządzenie dla nowego dźwigu zbudowanego dla statku Orion I wyprodukowano w zakładzie Teleyard w Szczecinie przy ulicy Nad Odrą. Wynajęto też halę w (znajdującym się w stanie upadłości) zakładzie ST3 Offshore, gdzie Teleyard zmontował elementy urządzenia, uruchamiał je i testował, a następnie dokonał załadunku na statek przy użyciu wielkiej suwnicy bramowej ST3 Offshore.
Urządzenie załadowano na statek Rix Pacific, który opuścił Szczecin 13 stycznia. Trafi do zakładu Liebherr w Rostocku, gdzie niedługo zostanie zamontowany na nowym dźwigu statku Orion I.
Przypomnijmy, że w 2021 roku statek Orion I przeszedł w Gdańskiej Stoczni "Remontowa" SA remont o dużym zakresie, obejmujący m.in. naprawy kolumny dźwigu, pokładu i konstrukcji statku, uszkodzonych na skutek feralnego zdarzenia.
PBS; rel (Teleyard)