Offshore

W czwartek, 19 września na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków w Nowym Porcie odbył się załadunek 120-tonowej konstrukcji Northern Lights Subsea od Mostostalu Pomorze. Firma Aker Solutions zleciła polskiej spółce dostawę elementu "Template" dla projektu „Northern Lights Equinor Subsea Production System”.

Northern Lights to element konstrukcji subsea, czyli podwodnej offshorowej konstrukcji morskiej. Została wykonana łącznie z instalacją wyposażenia, mechanizmów i urządzeń przez Mostostal Pomorze na Nabrzeżu Pięciu Gwizdków. „Zorza Polarna” to unikatowy projekt kilku firm: Equinor, Shell i Total. Jego celem jest wykonanie pierwszego na świecie podwodnego magazynu zdolnego do przechowywania CO2, uzyskiwanego z różnych źródeł przemysłowych.

Planowany magazyn CO2 będzie usytuowany niedaleko największego norweskiego pola gazowo-naftowego o nazwie Troll, a jego zadaniem będzie znaczne ograniczenie emisji CO2 do atmosfery. Aker Solutions dostarcza sprzęt dla infrastruktury podwodnej dla tego projektu.

Po załadunku projektu Northern Lights statek udał się bezpośrednio na Nabrzeże Wiślane, gdzie 20 września przeprowadzono załadunek kolejnej konstrukcji, tym razem była to konstrukcja z projektu Troll.

Konstrukcja Troll jest również realizacją dla tego samego klienta norweskiego - firmy Aker Solutions AS. Aker zlecił Mostostalowi wykonanie 200 ton elementów konstrukcji stalowych z projektu „Troll Phase 3”, podzielonej na trzy sekcje płaskie w styczniu tego roku.

Złoże Troll jest zlokalizowane około 80 km od Bergen. To największe złoże gazu w Norwegii, na które przypada jedna trzecia norweskiego wydobycia i 48 proc. zasobów gazowych kraju. Platforma wydobywcza to najwyższy obiekt, który był kiedykolwiek przemieszczany przez ludzi, może dostarczać 120 mln m3 gazu dziennie. Ten kontrakt jest bardzo prestiżowy, jego zadaniem jest wydłużenie wydobycia ropy i gazu z tego pola o 15-20 lat. Modyfikacja, którą wykonał Mostostal Pomorze SA jest bardzo istotna dla Equinora, gdyż ma przedłużyć życie tej platformy i całego pola.

- Załadunek Northern Lights z uwagi na gabaryty (wysokość całkowita około 12 metrów) zaplanowano przy użyciu dźwigu pływającego Maja. Start operacji przewidziano na 18 września, ale z uwagi na silne podmuchy wiatru i opady deszczu, załadunek przełożono na kolejny dzień. Dzięki sprzyjającym warunkom i sprawnie działającej ekipie ludzi, pod odpowiedzialnym nadzorem, cała operacja włącznie z uzbrojeniem kompletu zawiesi, podniesieniem konstrukcji Northern Lights i umieszczeniem jej w ładowni statku Northern Rock trwała około 3 godzin, co z uwagi na specyfikę konstrukcji i konieczność wykorzystania kosza do zaczepienia i odczepienia zawiesi na konstrukcji można uznać za nie lada wyczyn. Warto dodać, że w firma Mostostal Pomorze wykonała również montaż i spawanie wszystkich blach stabilizujących konstrukcję na międzypokładzie statku – mówi Sebastain Kosecki, kierownik projektu Northen Lights.

Zarówno Northern Lights, jak i Troll Phase 3 to bardzo specjalistyczne projekty, które wymagały ogromnej precyzji, gdyż dopuszczalna tolerancja tak dużych obiektów wynosi zaledwie 1 mm, a to wymaga dużego doświadczenia, jak i szczególnych umiejętności.

rel (Mostostal Pomorze SA)

0 A było i się zmyło
Dla Akera to morska stocznia remontowa była jednym z głównych dostawców konstrukcji właśnie na trolla 1 i 2 aż do momentu kiedy marsjanie nie zerwali tej dobrze zapowiadającej się współpracy
Msr Świnoujście była za silna stocznia i trzeba było ją osłabić aby było możliwe zniszczenie jej
Na stronie Msr Gryfia jest zakładka o wszystkich offshory jakie powstały w Msr i dużo właśnie dla Akera tam powstało
Ale to się nie wróci gdyż odzyskanie takiej pozycji dla Gryfii jest zadaniem absolutnie niemożliwym zwłaszcza gdy Norwegowie mają już nowych dostawców . I jak tu nie kląć na działania spółki skarbu państwa powołanej do podnoszenia wartości stoczni ?
27 wrzesień 2019 : 21:00 Filip z konopi | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter