PERN zakończył budowę trzeciej nitki Odcinka Wschodniego rurociągu „Przyjaźń” biegnącego na trasie o długości ok. 250 km z Adamowa przy granicy z Białorusią do Płocka. Magistrala poddana została testom eksploatacyjnym. Trwa końcowy odbiór inwestycji.
Jak podał PERN, odpowiadając na pytania PAP dotyczące inwestycji, „przepustowość całego Odcinka Wschodniego określona jest obecnie na poziomie ok. 55 mln ton”. Odcinek Wschodni rurociągu „Przyjaźń” przeznaczony jest do transportu ropy naftowej z Rosji.
„Trzecia nitka jest już ukończona. Mamy wszystkie wymagane zgody i pozwolenia. Rura została zalana ropą naftową w celu przeprowadzenia testów eksploatacyjnych. Aktualnie jesteśmy w trakcie odbioru końcowego prac, który powinien nastąpić w przyszłym tygodniu” – poinformowała PAP spółka.
PERN, publikując niedawno nową strategię na lata 2016-20, zapowiadał, że trzecia nitka Odcinka Wschodniego, której budowa trwała 13 lat, zostanie oddana do użytku na przełomie września i października. Spółka informowała jednocześnie, że wraz z nową magistralą gotowa będzie, licząca ok. 160 km, trasa nowoczesnej linii światłowodowej z Warszawy do Siemiatycz. Termin jej uruchomienia planowany jest na 1 stycznia 2017 r.
Prezes PERN Igor Wasilewski, pytany o koszty budowy trzeciej nitki Odcinka Wschodniego, mówił na początku września PAP, że „inne koszty były brane pod uwagę na początku inwestycji, a inne są dzisiaj”. „Chcemy odzyskać koszty operacyjne. Na razie to majątek za kilkaset milionów złotych (...). Trzeba więc to skończyć i zacząć na tym zarabiać” – oświadczył wówczas Wasilewski.
Jak zaznaczył prezes PERN, dzięki uruchomieniu trzeciej nitki możliwe będzie rozpoczęcie remontu pierwszej nitki Odcinka Wschodniego, która - jak przypomniał - była budowana 50 lat temu. „Kiedyś trzeba będzie ją wyremontować, a przecież nie możemy przerwać dostaw dla naszych klientów w Polsce, czyli do Orlenu i Lotosu oraz do klientów w Niemczech, nie mając alternatywy” – dodał Wasilewski.
Zgodnie ze strategią, w latach 2016-20 PERN zamierza przeznaczyć na inwestycje ok. 500 mln zł. Spółka realizując strategiczne cele, chce stać się liderem logistyki ropy i paliw w Europie Centralnej. Efektem finansowym działań podejmowanych w ramach nowej strategii ma być wzrost EBIDTA spółki o 34 proc., z poziomu 511 mln zł do 680 mln zł.
PERN to państwowy, strategiczny podmiot dla bezpieczeństwa energetycznego Polski. Tłoczy ropę naftową rurociągiem „Przyjaźń” - obecnie w ilości ok. 50 mln ton rocznie - z Rosji do rafinerii krajowych: PKN Orlen w Płocku i Grupy Lotos w Gdańsku, a także dwóch rafinerii w Niemczech: PCK Schwedt i Mider Spergau. Zapewnia też magazynowanie i transport surowca dostarczanego drogą morską.
Na terenie kraju PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o łącznej pojemności ok. 3,5 mln metrów sześc. Z początkiem kwietnia spółka uruchomiła strategiczny Terminal Naftowy w Gdańsku, działający jako hub morski, o łącznej pojemności magazynowej 375 tys. metrów sześc. przeznaczonych na różne gatunki ropy naftowej. Plany dotyczące drugiego etapu budowy gdańskiego Terminala Naftowego mają zostać przedstawione radzie nadzorczej spółki do końca tego roku.
mb/ jra/