Świetne perspektywy rysują się przed stosunkowo nową specjalnością produkcji stoczniowej, specjalistycznych statków nie tylko do przewozu gazu płynnego (FLNG), ale wykonywania innych usług dla przemysłu petrochemicznego.
Chodzi o wersje FPSO LNG (statki pomocnicze w produkcji, magazynowaniu i transporcie gazu płynnego) i FSRU (przewóz, magazynowanie i regazyfikacja).
Jednostki te są szczególnie przydatne w eksploracji złóż w trudnych warunkach lub o relatywnie małych zasobach, gdzie alternatywne rozwiązania (budowa gazociągu) wymaga nadmiernych inwestycji kapitałowych, albo w krajach, nie mających rozwiniętej lądowej bazy gazowniczej.
Wartość tych specjalistycznych jednostek sięgnie w tym roku już 11,8 mld dolarów. W ciągu najbliższych pięciu lat ten rynek dozna silnego rozwoju, z maksimum CAPEX-u w 2018 roku - informuje specjalistyczny portal Visiongain, który jest partnerem handlowym amerykańskiej administracji rządowej.
Te szacunki potwierdza najnowszy trend, tj. budowy pływających terminali, służących także do wydobycia gazu ziemnego i jego skraplania na morzu, skąd będzie on odbierany "klasycznymi", mniejszymi gazowcami (FLNG).
W grudniu ub. roku w koreańskiej Samsung Heavy Industries zwodowano już pierwszy taki statek - terminal o nazwie Prelude, dla koncernu Shell. Będzie to zarazem największy w historii świata zbudowany statek, w łącznej pojemności 600 tys. ton. Obecnie trwają na nim prace wyposażeniowe, jednostka wejdzie do eksploatacji na złożach koło Australii w 2017 roku.
Ten specjalistyczny statek będzie mógł roczne wytwarzać do 3,6 mln ton LNG. Według projektu, instalacja do skraplania gazu ziemnego zajmie tylko czwartą część powierzchni lądowego terminala o takiej wydajności. Koszt budowy Prelude szacuje się na około 8 mld funtów.
Szybciej do eksploatacji wejdą dwa inne, podobnej klasy, ale mniejsze pływające terminale gazowe.
W przyszłym roku do eksploatacji gazu u wybrzeży Malezji szykuje się koncern Petronas, który wykorzysta do tego celu statek holenderskiego armatora gazowców, Exmar. W przyszłym roku także wypłynie do pracy na złożu u wybrzeży Kanady terminal należący do grupy Pacific Rubiales.
Pierwszy z tych terminali będzie miał zdolność produkcji ok. 1,5 mln ton LNG, a drugi - 0,5 mln ton rocznie.
Według Visiongain, obecnie w użyciu jest 15 statków klasy FPSO LNG i FSRU. Ich właścicielami są: Petróleo Brasileiro (Petrobras), SBM Offshore, Total, MODEC i Teekay Offshore Partners.
Statki te buduje pięć stoczni: Keppel Offshore & Marine (Singapur), COSCO Shipyard Group (China Ocean Shipping Company), Samsung Heavy Industries, Sembcorp Marine (Singapur) oraz Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.