Offshore

Aurora Offshore AS, należąca do Borealis Maritime rozpoczyna współpracę ze spółką Siem Offshore AS. Obaj armatorzy łączą siły, by stworzyć silnego gracza w sektorze wydobywczym. Obaj dysponują flotami statków, z których kilka najnowszych i najnowocześniejszych zbudowano w Polsce.

Norweski armator Kristian Siem, który przed laty zamówił w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku kilka statków (zaopatrzeniowce platform wiertniczych PSV oraz kablowiec) kupuje udziały w spółce Aurora Offshore z grupy Borealis Maritime i przenosi do niej zarząd nad swoimi dziewięcioma jednostkami typu Offshore Support Vessels (OSV).

“Nasza spółka zależna Siem Offshore AS zawarła 14 listopada 2024 r. umowę z Aurora Offshore na techniczne i komercyjne zarządzanie naszą flotą OSV. Dotychczasowy zarząd pełniony przez spółkę Sea1 Offshore wygaśnie w pierwszym kwartale 2025 roku. Siem Offshore AS obejmie 40 procent udziałów w spółce Aurora Offshore AS” – głosi komunikat na stronie grupy Siem Industries.

Transakcja dotyczy statków, które Kristian Siem przejął na początku br. za 35 proc. swoich udziałów w spółce Siem Offshore Inc, której był założycielem. Po sprzedaży udziałów Norweg odszedł z firmy, zostawiając ją drugiemu współwłaścicielowi, którym jest inny potentat i jej obecny prezes Christen Sveaas (od maja 2022 r. mający w niej 33 proc. udziałów).

Po przejęciu spółki Siem Offshore Inc przez tego ostatniego, została ona przemianowana na Sea1 Offshore, natomiast Kristian Siem w ramach swojej grupy Siem Industries utworzył spółkę zależną Siem Offshore AS, która właśnie ma zakupić ww. 40 proc. udziałów w Aurora Offshore AS przenosząc do niej zarządzanie swoimi dziewięcioma statkami wsparcia sektora offshore.

Chodzi tu o dwie jednostki OSCV (Offshore Subsea Construction Vessels) Siem Barracuda i Siem Stingray, cztery zaopatrzeniowce platform (PSV) - Siem Pilot, Siem Pride, Siem Symphony i Siem Thiima oraz trzy holowniki AHTS - Siem Opal, Siem Pearl i Siem Topaz.

Dzięki tej transakcji flota Aurory wzrośnie do 28 jednostek i będzie zawierała dwa statki konstrukcyjne do prac podwodnych (OSCV), jeden wielozadaniowy zaopatrzeniowiec platform (MPSV), sześć holowników do operowania kotwicami platform (AHTS) oraz 19. zaopatrzeniowców platform (PSV).

Zarówno Siem Offshore jak i Aurora Offshore, eksploatują m. in. statki, zbudowane w polskich stoczniach; są to najnowsze i najnowocześniejsze, niskoemisyjne jednostki OSV w ich flotach. Wśród statków Siem Offshore AS, przenoszonych do zarządu Aurora Offshore są m.in. Siem Thiima, Siem Pride i Siem Symphony, zasilane skroplonym gazem ziemnym (LNG).

Dwa pierwsze zostały zbudowane pod klucz w stoczni Remontowa Shipbuilding w Gdańsku.

Siem Pride (B856/1) powstawał jako zaopatrzeniowiec platform (PSV), jednak w finalnej fazie realizacji kontraktu został dodatkowo doposażony i polska stocznia przekazała go w 2015 r. jako statek IMR (Inspection, Maintenance & Repair), przygotowany do pełnienia funkcji dozorowca ratowniczego (rescue and standby services), mogącego przyjąć na pokład do ok. 300 rozbitków. Wyposażono go także m.in. w żuraw pokładowy z aktywnym systemem kompensacji nurzania i hangar oraz żurawik "A-Frame" dla zdalnie sterowanych pojazdów podwodnych.

Z kolei Siem Thiima (B856/2), to PSV przekazany armatorowi Siem w 2016 r.

Obydwie jednostki, mimo nasilającego się już wtedy kryzysu na rynku offshore, od razu znalazły zatrudnienie. Siem Pride, jeszcze przed wodowaniem, został w 2014 r. zakontraktowany do obsługi złóż naftowo-gazowych na Morzu Północnym, eksploatowanych przez A/S Norske Shell (norweski oddział koncernu Shell) i pracował na polach wydobywczych Draugen i Ormen Lange.

Natomiast Siem Thiima został zatrudniony na morskich polach gazowych Goodwin, Rankin, OHKA, Angel, Nganhurra oraz Ngujima-yin w Australii, eksploatowanych przez Woodside Energy, gdzie był pierwszym statkiem tego typu, zasilanym paliwem LNG, które - dodajmy - było tam w owym czasie dostępne i tanie.

Z kolei kadłub statku PSV Siem Symphony (nr budowy 152) powstał w gdańskim oddziale Stoczni Remontowej Nauta (obecnie już nieistniejącym). Zwodowany w marcu 2014 r. został następnie odholowany do norweskiej stoczni Hellesøy Verft AS, która finalnie statek wyposażyła, przeprowadziła rozruchy urządzeń, próby morskie oraz przekazała armatorowi Siem.

Również we flocie Aurora Offshore z grupy Borealis, do której dołączą ww. jednostki, są już obecnie eksploatowane m.in. dwa PSV, budowane w stoczni Remontowa Shipbuilding na zamówienie armatora Siem Offshore Inc, który jednak z powodu kłopotów finansowych, spowodowanych kryzysem na rynku wydobywczym, zrezygnował z nich w trakcie budowy i zostawił w stanie nieukończonym.

Po wielu latach poszukiwań potencjalnego kupca przez stocznię, jednostki te zostały dokończone i kompletnie wyposażone w firmach grupy Remontowa Holding, a następnie przekazane w 2021 roku pod nazwami Coey Viking (856/3) i Cooper Viking (856/4) szwedzkiemu armatorowi Viking Supply Ships (VSS), który w 2019 roku nabył je we współpracy z funduszami zarządzanymi przez Borealis Maritime.

Oprócz wyposażenia w napęd dual-fuel na LNG, na statkach tych Remontowa zainstalowała także hybrydowy system bateryjny Corvus Orca ESS (E-Drive) o pojemności 621 kWh, dodatkowo obniżający emisje, umożliwiając także zasilanie energią z sieci lądowej podczas postoju w porcie.

Będąc częściowym właścicielem tych statków, szwedzka firma VSS, kontrolowana przez wspomnianego wcześniej Norwega Christena Sveaasa sprawowała również nad nimi pełny zarząd operacyjny i komercyjny. Były one początkowo czarterowane przez Wintershall DEA, realizowały także rejsy zaopatrzeniowe dla norweskiej firmy Well Expertise. W kolejnych latach, w ramach czarteru norweskiego operatora Vår Energy, wspierały projekty wydobywcze na Morzu Barentsa.

W marcu br., po rozwiązaniu umów o zarządzanie, oba statki trafiły pod zarząd należącej do Borealis Maritime spółki Aurora Offshore, w związku z czym zmieniły nazwy odpowiednio na Aurora Coey i Aurora Cooper.

"Z przyjemnością informujemy o pomyślnym przeniesieniu statków do naszego managementu! Transfer Aurory Cooper miał miejsce w Stavanger, zaś Aurory Coey w Aberdeen - oba zakończono 19 marca. Dwa siostrzane statki są fantastycznym dodatkiem do rosnącej floty Aurora Offshore i jednymi z najbardziej zaawansowanych jednostek PSV na świecie” – informowała na swoim profilu Linkedin spółka Aurora Offshore.

Gwoli ścisłości trzeba dodać, że w roku 2021 w Norwegii również PSV Siem Symphony został doposażony w hybrydowy system zasilania bateryjnego Corvus Orca ESS o łącznej pojemności 565 kWh.

Dodajmy, że wszystkie pięć ww. statków PSV, z których cztery w całości powstały w Polsce, to bliźniacze jednostki budowane według projektu VS 4411 DF, o długości 89 m, szerokości 19 m, powierzchni pokładu roboczego 980 m kw. i nośności 5,5 tys. ton. Były to w owym czasie (i nadal są) jedne z największych statków tego typu z napędem LNG na świecie, spełniające najwyższe normy ochrony środowiska i bezpieczeństwa żeglugi (dla notacji klasy Clean Design).

Remontowa zastosowała na nich pionierskie, znane dotąd bardziej z promów budowanych na rynek norweski, rozwiązanie konfiguracji napędu gas-electric, nietypowe dla jednostek pomocniczych offshore, pracujących w warunkach oceanicznych (często – arktycznych), dodatkowo wyposażając dwa statki w hybrydowy system zasilania bateryjnego. System ten sprawdził się w praktyce i dziś ww. jednostki to najbardziej energooszczędne i efektywne kosztowo statki we flotach OSV Kristiana Siema i Christopha Toepfera.

Jak nieoficjalnie wiadomo, kilka lat po zerwaniu kontraktu i porzuceniu dwóch zamówionych statków PSV, Kristian Siem wrócił do polskiej stoczni i negocjował ich odkupienie. Ostatecznie, rywalizację tę wygrał i zlecił dokończenie ich budowy norweski Borealis.

Dziś jednak Siem wraca do gry na rynku oil & gas z dziewięcioma statkami, wśród których najnowocześniejsze, zasilane LNG, zbudowano właśnie w Polsce. Natomiast dwa pozostałe, jeszcze nowocześniejsze, są dziś eksploatowane przez firmę, której Kristian Siem staje się dużym udziałowcem. Co więcej, Aurora Cooper i Aurora Coey, to dwa najbardziej „zapracowane” aktywa OSV we flocie Borealis Maritime (jak podaje Aurora Offshore, ten drugi będzie dostępny do następnego zatrudnienia/czarteru dopiero od 1 grudnia 2027 r.).

Obecnie, gdy na świecie zapowiadane jest uruchamianie kolejnych projektów wydobywczych ropy i gazu, stawki czarterowe OSV idą w górę, a inwestorzy skupują z rynku statki tego typu, wspólny deal dwóch czołowych norweskich armatorów może stworzyć silnego gracza na rynku offshore.

Trudno się więc dziwić, że obie strony nie kryją zadowolenia z tej transakcji.

- To ważny kamień milowy, osiągnięty dzięki zaangażowaniu wszystkich, pracujących w naszej firmie, od momentu jej założenia w 2021 roku. Te dodatkowe statki pozwolą nam wejść na rynek prac podwodnych, a także wzmocnić naszą obecną flotę jednostek AHTS i PSV – cieszy się Steve Brackenridge, dyrektor generalny Aurora Offshore.

Jak podkreśla, celem jest „zbudowanie dużego, globalnego operatora jednostek pomocniczych morskiego sektora wydobywczego”. Połączona flota będzie bezpośrednio lub pośrednio zatrudniać około 950 marynarzy.

- Z niecierpliwością czekamy na współpracę z Aurora Offshore, w partnerstwie z Borealis Maritime i mocno wierzymy w naszą wspólną wizję wysokiej jakościowo oferty – wskazuje Kenneth Ross, dyrektor operacyjny w Siem Industries.

- Cieszymy się z nawiązania współpracy z Siem Offshore AS. To zasługa zespołu zarządzającego Aurora Offshore, który w ciągu ostatnich trzech lat zbudował profesjonalną i szanowaną markę na rynku OSV - kwituje Christoph Toepfer, założyciel, obecny udziałowiec i dyrektor generalny Borealis Maritime.

GL

Siem Pride (B856/1) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Sea1 Offshore
Siem Thiima (B856/2) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Sea1 Offshore
Siem Symphony (NB152) częściowo zbudowany przez stocznię Nauta. Fot.: Sea1 Offshore
Coey Viking (B856/3) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Marcin Koszałka/PortalMorski.pl
Cooper Viking (B856/4) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Marcin Koszałka/PortalMorski.pl
Aurora Coey (ex Coey Viking). Fot.: Linkedin/Aurora Offshore
Aurora Cooper (ex Cooper Viking). Fot.: Linkedin/Aurora Offshore
Siem Pride (B856/1) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Sea1 OffshoreSiem Thiima (B856/2) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Sea1 OffshoreSiem Symphony (NB152) częściowo zbudowany przez stocznię Nauta. Fot.: Sea1 OffshoreCoey Viking (B856/3) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Marcin Koszałka/PortalMorski.plCooper Viking (B856/4) ze stoczni Remontowa Shipbuilding. Fot.: Marcin Koszałka/PortalMorski.plAurora Coey (ex Coey Viking). Fot.: Linkedin/Aurora OffshoreAurora Cooper (ex Cooper Viking). Fot.: Linkedin/Aurora Offshore

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter