Urząd Morski w Szczecinie nie dostał dodatkowych pieniędzy na pogłębienie toru wodnego, mimo iż poinformował Ministerstwo Infrastruktury o problemach z bieżącym utrzymaniem drogi wodnej do Szczecina.
Chodzi o niebezpieczne zamulenie, a przez to zwężenie, drogi wodnej do portu.
Urząd Morski w Szczecinie szacuje, że trzeba rocznie usuwać z toru wodnego Szczecin-Świnoujście średnio pół miliona metrów sześciennych urobku. Tymczasem w ostatnich latach pogłębiarki rocznie usuwały pięć razy mniej mułu niż potrzeba.
Kolejnym problemem z utrzymaniem toru wodnego jest ogromny wzrost cen na usługi pogłębiarskie. Dziś usunięcie metra sześciennego mułu kosztuje około 38 złotych, jeszcze parę lat temu było to niecałe 20 złotych. Urząd Morski w Szczecinie zabiega o opracowanie planu wieloletniego wydatków na utrzymanie toru wodnego. Prace nad dokumentem trwają. Nie wiadomo, kiedy zostanie przyjęty.
Mimo że oficjalnie do Szczecina mogą zawijać statki o zanurzeniu ponad dziewięciu metrów - nieoficjalnie wiemy, że są problemy z wprowadzeniem już 8-metrowych jednostek.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.