Offshore

Energomontaż Północ Gdynia (EPG) zakończył ostatnio realizację dwóch kolejnych projektów z rynku offshore. Wczoraj, 22 lipca 2013 r., późnym wieczorem stocznię EPG Shipyard opuścił kablowiec Willem de Vlamingh przebudowany z podsypkowca. Wcześniej wyekspediowano z EPG dużą wieżę do układania rurociągów - element wyposażenia specjalistycznego statku.

8 lipca odbył się przy nabrzeżu EPG załadunek drugiej już wieży do układania rurociągów. Do francuskiego La Rochelle, dostarczył ją z Gdyni ciężarowiec Jumbo Jubilee.

Przypomnijmy, że pierwszą taką wieżę spółka EPG przekazała na początku maja. Budowane w Gdyni wielkogabarytowe konstrukcje, to zasadnicze części (konstrukcje nośne) wież do układania rurociągów elastycznych, o wysokości ok. 36 m i masie ok. 800 ton, zamówione przez francuskiego producenta Imeca - Groupe Reel. Wieże z Gdyni, wyładowane na własne nabrzeże Imeca w La Rochelle, są tam doposażane z przeznaczeniem instalacji na bliźniaczych statkach konstrukcyjnych offshore przystosowanych do pionowego (w systemie J-lay) układania rurociągów elastycznych i kabli, budowanych przez stocznię DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) na zamówienie francuskiej grupy Technip zajmującej się m.in. usługami offshore i subsea.

Czytaj także: Wieże z EPG na statki do układania kabli i rurociągów

Ostatnio zakończyła się także w Energomontaż-Północ Sp. z o.o. w Gdyni (EPG), zwieńczona próbami morskimi i testami mechanizmu do układania kabla, przebudowa jednostki Willem de Vlamingh, zlecona przez armatora Dredging and Maritime Management z grupy Jan De Nul. Przebudowany statek jest nową jednostką, zbudowaną w 2011 roku w koreańskiej stoczni STX.

Przebudowa Willem De Vlamingh, który dotarł do gdyńskiej stoczni (25 maja) jako stone dumping vessel - podsypkowiec, polegała na zdemontowaniu wyposażenia do wykonywanych dotąd prac związanych z zasypywaniem kabli i rurociągów na dnie morza oraz stabilizacją i wyrównywaniem dna przez zrzucane kamienie lub kruszywo oraz na odpowiednich pracach kadłubowych i wyposażeniu w pełen zestaw urządzeń, dzięki którym Willem de Vlamingh spełniać ma zadania pełnowartościowego kablowca (cable laying vessel). Na statku zamontowano m.in. 28-metrowej średnicy obrotowy bęben na kabel, sprowadzony do Gdyni z Wielkiej Brytanii, zbudowany przez szkocką firmę Caley Ocean Systems na zamówienie Jan De Nul, mieszczący 5400 ton kabla, a także m.in. system załadunku kabla oraz napinacze (tensioners). Statek przeszedł również podstawowy remont pośredni urządzeń i konserwację.

Czytaj także (w tym - więcej o samym statku): EPG zmienia podsypkowiec w kablowiec

Willem de Vlamingh, po przebudowie w Gdyni, ma uczestniczyć w instalacji kabla przesyłowego 245 kV łączącego farmę wiatrową Northwind Offshore Wind w rejonie Lodewijkbank w pobliżu Ostendy z belgijską siecią energetyczną. Z Gdyni udał się do norweskiego Tonsberg, gdzie znajduje się fabryka kabli podmorskich Parker ScanRope AS.

Media4Sea
Fot.: Portal Morski, EPG

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9625 4.0425
EUR 4.3054 4.3924
CHF 4.5834 4.676
GBP 5.1082 5.2114

Newsletter