Offshore

W niedzielę, 5 maja, Gdynię opuścił ciężarowiec Palau z wielkogabarytową konstrukcją przeznaczoną docelowo do montażu na statku budowanym w stoczni południowo-koreańskiej. Jednak zanim na niego trafi - zostanie wyposażona w Europie.

Zasadniczą część wieży do układania rurociągów elastycznych (konstrukcję nośną), o wysokości ok. 36 m i masie ok. 800 ton, zbudowała, na zamówienie francuskiego producenta Imeca - Groupe Reel, firma Energomontaż Północ Gdynia działająca na części obszaru dawnej Stoczni Gdynia. Ciężarowiec Palau dostarczył ją do francuskiego La Rochelle, gdzie dotarł w piątek, 9 maja. Tam została wyładowana na własne nabrzeże Imeca i tam zostanie wyposażona. Konstrukcja umieszczona w ładowni ciężarowca wystawała na wysokość ponad 20 m ponad poziom jego pokładu.

Energomontaż Północ Gdynia ma w portfelu zamówień drugą, identyczną konstrukcję, znajdująca się obecnie w prefabrykacji. Obie wieże zainstalowane będą na bliźniaczych statkach konstrukcyjnych offshore przystosowanych do pionowego (w systemie J-lay) układania rurociągów elastycznych i kabli. Jednostki te budowane są obecnie przez stocznię DSME (Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering) na zamówienie francuskiej grupy Technip zajmującej się m.in. usługami offshorei subsea. Pozycjonowane dynamicznie statki, o tonażu pojemnościowym ok. 17 300 jednostek i nośności ok. 12 000 ton, będą mogły jednak układać przewody także metodą S-lay.

Statki, które mają otrzymać nazwy TOP Coral do Atlântico i TOP Estrela do Mar pracować będą, przynajmniej początkowo, w brazylijskim sektorze offshore. W 2011 roku zawiązano spółkę joint venture pomiędzy brazylijską firmą Odebrecht Oil & Gas (Odebrecht Óleo and Gás) oraz Technip. Konsorcjum to wygrało na początku ubiegłego roku przetarg ogłoszony przez koncern naftowy Petrobras na wyczarterowanie i zarząd techniczno-eksploatacyjny dwóch statków do układania elastycznych łączy na polach naftowych obszaru pre-salt na szelfie kontynentalnym w pobliżu Brazylii. Umowa czarterowa o wartości 1 mld USD zawarta została na okres pięciu lat z opcją przedłużenia na kolejnych pięć.

Statki, na których zainstalowane zostaną ramy wież J-lay z Energomontażu Północ Gdynia, określane jako Pipe Lay Support Vessel (PLSV), służyć będą budowie połączeń przesyłowych pomiędzy odwiertami, instalacjami subsea i platformami lub statkami wydobywczymi. Dwa statki, o łącznej wartości kontraktowej ok. 500 mln USD, mają być zdane przez stocznię w maju i sierpniu 2014 r. Jednak według niektórych źródeł mają one dotrzeć do Brazylii, gotowe do pracy, w październiku 2014 i kwietniu 2015 r. Być może chodzi o to, że z południowokoreańskiej stoczni udadzą się do Francji, gdzie w bazie Imeca w La Rochelle, zainstalowane na nich zostaną wieże zbudowane częściowo w Gdyni.

Czytaj także: Wärtsilä Ship Design zrealizuje brazylijski projekt statków do układania rurociągów

Są to statki typu VS 4146 PLV z biura projektowo-konsultingowego Wartsila Ship Design o długości 145,60 m, szerokości 30,00 m i wysokości bocznej 12,7 m. Statki będą mogły układać rurociągi elastyczne oraz kable na głębokościach do 2500 m. System do układania rurociągów i kabli zapewnić ma w związku z tym uciąg aż do 550 ton, dlatego wieże systemu J-lay muszą być tak duże i masywne.

PioSta, rel

ilustracje: Piotr B. Stareńczak, Energomontaż Północ Gdynia, Wärtsilä Ship Design

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter