Sztokholmskie porty jako jedne z pierwszych na świecie i pierwsze na Bałtyku oferują tankowanie dużych statków pasażerskich paliwem LNG metodą vessel-to-vessel. Ta usługa będzie w portach północnej Europy żyłą złota, bo bałtyckie wody niedługo zapełnią statki napędzane LNG. Wszystko przez unijne przepisy środowiskowe. Polska może na tym najwięcej skorzystać.
Armatorzy, chcąc spełnić unijne wymogi środowiskowe, wprowadzają do swojej floty mniej emisyjne statki napędzane paliwem LNG. Zaostrzone rygory emisyjności, zawarte w unijnej Dyrektywie siarkowej nakazują dziesięciokrotne zmniejszenie emisji siarki od 2015 roku. Wielu armatorom nie opłaci się instalacja urządzeń do odsiarczania spalin w statkach napędzanych ciężkim paliwem żeglugowym. Z pewnością za to na wodach Bałtyku, Morzu Północnym i Kanale La Manche (tzw. obszar SECA, który obejmują przepisy Dyrektywy) wzrośnie liczba statków napędzanych niskoemisyjnym gazem LNG. Statek Seagas, wykorzystywany w portach sztokholmskich, został przystosowany do bunkrowania (czyli tankowania) dzięki wsparciu w wysokości 261 tys. euro z Unii Europejskiego w ramach programu budowy sieci korytarzy transportowych TEN-T. Jednostka do bunkrowania LNG może pomieścić 1 tys. ton gazu. Seagas, należący do AGA AB, przeszedł już pierwszy test: zaopatrzył w paliwo wielki wycieczkowiec M/S Viking Ferry. – Nasz nowy statek pasażerski M/S Viking Grace to kamień milowy w zakresie rozwiązań proekologicznych, a możliwość jego sprawnego tankowania to bardzo istotny element tej koncepcji. Dlatego jesteśmy bardzo zadowoleni z istnienia możliwości dla bunkrowania LNG – wyjaśniał Tony Öhman, dyrektor techniczny Viking Line's. – To jest bardzo satysfakcjonujące, że dzięki naszemu terminalowi LNG w Nynäshamn i naszym statkom do bunkrowania, możemy zaoferować infrastrukturę, która pozwoli na tankowanie takich statków, jak M/S Viking Grace w portach Sztokholmu. LNG zapewnia większe korzyści dla środowiska w porównaniu do tradycyjnych paliw morskich – mówił Jan Bäckvall, prezes AGA AB. (...) W Polsce usługi bunkrowania statków LNG będzie oferował budowany w Świnoujściu terminal LNG. (...)