Ośmiokilometrowy odcinek brzegu od Darłówka wschodniego po jezioro Kopań wygląda jak wielki plac budowy. - Prac nie zatrzymał nagły atak zimy i sztormowa pogoda. Wykonawca był na to przygotowany - usłyszeliśmy w Urzędzie Morskim w Słupsku, który jest inwestorem tego największego w powojennej historii Polski planu ratowania brzegu morskiego.
Realizatorzy inwestycji transportują, układają gwiazdobloki i narzuty kamienne oraz naprawiają stare i wykonują nowe ostrogi brzegowe. W ramach inwestycji powstaje wał przeciwsztormowy o długości 830 metrów, który oddziela morze od jeziora Kopań. Na wale zbudowana zostanie droga inspekcyjna. Ponad pięciokilometrowy odcinek istniejącego wału będzie od strony morza i jeziora wzmocniony narzutem kamiennym.
Ponadto w morzu w odległości ok. 120 metrów od brzegu zostanie rozebrany na odcinku 1330 m stary i ułożony nowy kamienny falochron wyspowy o długości odcinków po 200 m z przerwami po ok.40 m. Falochrony zostaną dodatkowo wzmocnione trzema rzędami gwiazdobloków, każdy o masie pięć ton.
Wbijane są również specjalnymi kafarami w dno morza ostrogi brzegowe z pali drewnianych o długości od 5 do 11 m wzdłuż brzegu na odcinku 7 kilometrów. Ostrogi wybiegają w morze na odległość 110 m. Do ich wykonania potrzeba 20 tysięcy sztuk pali.
Realizatorem zadania jest konsorcjum firm: Budimex SA i hiszpański partner - Ferrovial Agroman SA, które wygrało przetarg ogłoszony przez Urząd Morski w Słupsku. Koszt inwestycji brutto wynosi 93,3 mln zł (85 proc. pokrywa unijna dotacja). Zakończenie prac planowane jest do 30 stycznia 2014.
Rafał Nagórski
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.