Szykuje się wielka gratka dla wielbicieli wielkich urządzeń morskich. Już niedługo do Polski przyholowana zostanie z Morza Północnego kolejna platforma offshore, która ma być przebudowywana i modernizowana przez Gdańską Stocznię Remontową SA.
Remontowa SA nie potwierdza informacji na temat spodziewanej w Gdańsku platformy, ale tylko ta stocznia na całym Bałtyku, ma doświadczenie w realizacji podobnych zleceń, odpowiednie możliwości techniczne oraz pozycję na rynku offshore.
W październiku 2011 roku koncern Petrofac ogłosił podpisanie umowy dotyczącej zatrudnienia jego półzanurzalnej platformy wydobywczej FPF1 (o ówczesnej wartości księgowej 43 mln USD) na polu naftowym Greater Stella Area (obejmującym złoża Stella and Harrier, Hurricane i Helios) w brytyjskim sektorze Morza Północnego. Głównym eksploatatorem i koncesjonariuszem w tym obszarze (w blokach koncesyjnych 29/10a i b i 30/6a) jest Ithaca Energy Inc z Aberdeen w Szkocji. Pierwsze wydobycie spodziewane jest w II połowie 2013 roku.
W końcu minionego roku Petrofac (ściślej - oddział koncernu - Offshore Engineering & Operations) zaczął szukać stoczni, której miała być powierzona modyfikacja i modernizacja platformy FPF1 na potrzeby realizacji kontraktu na polu Stella. Według nieoficjalnych informacji ze źródeł zagranicznych, konkurentami Remontowej SA w wygranym przez nią przetargu były podobno m.in. stocznie Keppel Verolme z Rotterdamu i szkocka Nigg Yard.
Platforma ma być gotowa do zatrudnienia na Morzu Północnym w IV kwartale 2013 roku. Przebudowa i upgrade jednostki w Remontowej SA mają zapewnić platformie 15 dalszych lat życia eksploatacyjnego w wymagającym środowisku Morza Północnego.
Wartość FPF1 w pierwszych pięciu latach po przebudowie ma wynosić 127 mln USD (według skomplikowanych relacji handlowych i kontraktowych między Petrofac i Ithaca). Udziały za wykonywanie usług realizowanych z wykorzystaniem platformy, objęte przez Petrofac w konsorcjum eksploatującym pole Stella i wkład inwestycyjny obejmujący m.in. przebudowę i modernizację FPF1 mają osiągnąć wartość ok. 200 mln USD.
Platforma półzanurzalna ma ponad 30 lat, powstała jako platforma wiertnicza i początkowo pracowała dla operatora Sedco Phillips. Później została przebudowana przez koncern Amerada Hess na wydobywczą i powiększona o dwie kolumny oraz przedłużone kadłuby i pokład. Ostatnio znana była pod nazwą AH001 i pracowała na eksploatowanych przez concern Amerada Hess polach Rob Roy i Ivanhoe, w centralnej części brytyjskiego sektora Morza Północnego, w którym to rejonie znajduje się też pole Stella.
Później, od lipca 2009 roku - platforma stała w porcie Tyne, gdzie miała być odnawiana przez stocznię McNulty, w South Shields. Jednak w tym samym miesiącu została zakupiona przez Petrofac. Następnie przeprowadzono ją do stoczni offshore i złomowej Able, koło miejscowości Graythorpe w porcie Tees, skąd ma być sprowadzona do Gdańska.
Przebudowa i modernizacja platformy w Gdańskiej Stoczni Remontowej SA, według informacji z Petrofac, ma zwiększyć jej dobową zdolność wydobywczą do ok. 38 000 baryłek ropy na dobę i 2,4 mln m3 gazu na dobę. Niektóre inne źródła podawały jednak, że obecnie legitymuje się wydajnością 70 000 baryłek na dobę i ok. 1,2 mln m3 gazu na dobę.
We wtorek, 23 października rozpoczął się okres obowiązywania umowy czarterowej dwóch holowników AHTS, Loke Viking i Magne Viking, armatora Viking Supply Ships (oddział RABT - TransAtlantic ze Szwecji), charakteryzujących się długością 85,20 m, GT 5100 i nośnością po 4500 ton oraz uciągiem na palu po 210 t i mocą napędu głównego 19 050 KM (14 000 kW), wynajętych do przeprowadzenia platformy z brytyjskiego portu do stoczni w Gdańsku. Źródła brokerskie podają, że dobowa stawka czarterowa za każdy z holowników wynosi ok. 30 tys. funtów brytyjskich. Spodziewane jest, że holowniki mają być wolne po realizacji obecnego czarteru, 7 listopada w Bergen, co mogłoby sugerować, że platforma dotrze do Gdańska na przełomie bieżącego i przyszłego miesiąca, bądź w pierwszych dniach listopada.
Loke Viking i Magne Viking wyruszyły 23 października, we wczesnych godzinach nocnych, z Aagotnes pod Bergen w Norwegii do Teesport / Hartlepool, gdzie cumuje platforma i dotarły tam następnego dnia wcześnie rano. Wzięły platformę na hol i wyprowadziły z portu Tees na redę wczoraj (24 października) i krążyły z platformą na wodach między Teesport i Hartlepool a Sunderland prawdopodobnie prowadząc ostatnie przygotowania do holowania. Jednak wygląda na to, że dzisiaj, ok. 11:00 polskiego czasu, rozpoczęły właściwe holowanie, obierając i utrzymując kurs na cieśninę Skagerrak. Według informacji dostępnych 25 października - platformy FPF1 holowanej przez Loke Viking i Magne Viking spodziewać się można na redzie Gdańska 7 listopada rano.
Platforma, o długości 82 m, szerokości 75 m i wysokości ok. 30 m oraz wyporności 26 639 ton i masie własnej ok. 17 000 ton, stanowiąca nowe, znaczące zadanie Remontowej SA, dołączy do przebudowywanej obecnie w tej gdańskiej stoczni platformy Safe Caledonia.
Czytaj także: Holowanie platformy Safe Caledonia do Remontowej
Galeria: Wejście platformy Safe Caledonia do portu Gdańsk i Remontowej
Spodziewana początkowa wydajność złóż, na których będzie pracowała FPF1, to ok. 30 tys. baryłek dziennie. Najpierw przewidywane jest podłączenie do platformy przez podwodny hub, złóż Stella i Harrier, później rurociągów z urobkiem ze złoża Hurricane (wiercenia poszukiwawcze na polu Hurricane wykonywała modernizowana wcześniej w Remontowej SA platforma półzanurzalna Awilco - Wilhunter). Decyzja w sprawie badanego obecnie złoża Helios, dotycząca tego, czy przeprowadzane będą na nim wiercenia, czy zostanie porzucone ("drill or drop") ma być podjęta w przyszłym roku.
Jak ujawniła Ithaca, w pierwszych latach eksploatacji złóż pola Stella (Greater Stella Area - GSA), priorytet w wydobyciu będzie dotyczył ropy i kondensatu, nie gazu, dla zwiększenia efektywności finansowej projektu.
Ropa z pola GSA (z platformy FPF1) pompowana będzie na odległość 31 km, do głównej linii przesyłowej Grane Area Export Line i ostatecznie do Cruden Bay na północ od Aberdeen. Gaz będzie eksportowany 59-kilometrowym rurociągiem do głównej linii przesyłowej CATS i przez nią - do Teesside.
Nowy klient Remontowej SA, koncern Petrofac, notowany jest w ramach indeksu FTSE 100 (Financial Times Stock Exchange, potocznie footsie, obejmujący akcje 100 największych spółek obecnych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Londynie). Petrofac zatrudnia ok. 17 200 pracowników w 29 krajach, osiągając roczne przychody rzędu 5,8 mld USD (2011 r.).
PioSta
Fot. Archiwum
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.