Urząd Morski w Gdyni właśnie rozstrzygnął przetargi i podpisał umowy na pełnienie obowiązków inżyniera kontraktu z firmą Grontmij Polska w Poznaniu oraz na roboty pogłębiarskie z konsorcjum Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych w Gdańsku, Detlef Hegemann GmbH w Bremie oraz Rohde Nielsen A/S w Kopenhadze.
Etap II - przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie" realizowanym przez Urząd Morski w Gdyni i miasto Gdańsk, dofinansowanym w 85 proc. z funduszy Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013.
Wartość kontraktu zawartego przez gdyński urząd z firmą Grontmij wynosi brutto ponad 2,7 mln zł, a z konsorcjum PRCiP oraz firm niemieckiej i duńskiej - brutto powyżej 49,1 mln zł.
Cała inwestycja, etapy I i II, ma kosztować szacunkowo 270 mln zł. Pieniądze stanowiące 15 proc. tej kwoty (wkład własny) wyłożą gdyński urząd i miasto Gdańsk (około 21 mln zł na nabrzeża na Wyspie Spichrzów).
Obecnie, w ramach I etapu projektu "Modernizacji wejścia do portu wewnętrznego (w Gdańsku)", trwa przebudowa falochronu wschodniego. Roboty hydrotechniczne wykonuje konsorcjum Hydrobudowy Gdańsk SA, Energopolu Szczecin SA i PRCiP. Mają one się zakończyć w pierwszej połowie przyszłego roku.
- Dotychczas wykonano inwentaryzację nabrzeży nad Motławą i Wisłą Martwą, projekt ich odbudowania oraz przeprowadzono wstępne rozpoznanie archeologiczne - zaznacza Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych UM w Gdyni. - W styczniu ogłosimy przetarg na wydobycie z Martwej Wisły dwóch zabytkowych, drewnianych wraków statków, odnalezionych przez archeologów, i na przetransportowanie ich na Zatokę Gdańską, na dnie której mają być zabezpieczone w podmorskim skansenie archeologicznym. Trwają ustalenia w tej sprawie. Pozostały nam jeszcze do ogłoszenia i rozstrzygnięcia cztery przetargi, między innymi na poszerzenie i pogłębienie kanału Płonia oraz na odbudowę odcinków nabrzeży nad Motławą i Martwą Wisłą. Drugi etap projektu powinien być zrealizowany do roku 2014.
Zgodnie z II etapem projektu, tor wodny na Martwej Wiśle, na odcinku od Polskiego Haka do Wisły Śmiałej i na Wiśle Śmiałej, zostanie poszerzony z 35 m do 70 m i pogłębiony z 4,5 m do 7 m. Przebudowany będzie kanał Płonia. Na Martwej Wiśle wykonane będą dwie obrotnice dla statków. Do odbudowania przewidziane jest nabrzeże Szyprów, w rejonie Gdańska Przeróbki, oraz odcinki nabrzeży Flisaków, nad Motławą, Nową Motławą (naprzeciwko Mariny Gdańsk) i Starą Motławą.
Offshore
Urząd Morski podpisał umowy na przebudowę szlaku wodnego
29 grudnia 2011 |
Źródło:
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.