Offshore
Przebudowa falochronu wschodniego w Świnoujściu, który będzie osłaniać m.in. powstający terminal LNG, jest zaawansowana w ok. 35 proc. Koszt tej inwestycji to ok. 54 mln zł.

Dyrektor Urzędu Morskiego w Szczecinie, inwestora przebudowy falochronu, Andrzej Borowiec powiedział w czwartek na konferencji prasowej, że projekt zakłada przebudowę i trwałe zabezpieczenie przed erozją ok. 1477 m istniejącego falochronu, głównie w jego części podwodnej.

Świnoujski falochron wschodni wybudowano w XIX z piasku i kamieni wzmocnionych konstrukcją betonową. Stale narażony na niszczące działanie morza, wymaga obecnie gruntownego wzmocnienia. Wzmacniany jest m.in. poprzez układanie na nim tzw. materacy gabionowych, czyli kilkumetrowych siatek metalowych wypełnionych kamieniami.

Po przebudowie falochron będzie przystosowany wytrzymałościowo do toru wodnego o głębokości 14,5 m, co zapewni bezpieczeństwo żeglugi statkom i przyczyni do rozwoju portów w Świnoujściu i Szczecinie.

Borowiec powiedział, że w planowane jest dobudowanie do niego dodatkowego odcinka tzw. ostrogi oraz trzech stanowisk przeładunkowych dla statków.

Prace na falochronie rozpoczęto w grudniu 2009 r. a ich zakończenie planowane jest na czerwiec 2012 r. Koszt inwestycji to 54 mln zł, z czego ok. 46 mln zł pochodzi ze środków UE.

Przebudowa falochronu wschodniego to także część inwestycji, jaką jest budowa terminalu przeładunkowego skroplonego gazu LNG, czyli gazoportu. Falochron ma osłaniać budowany port zewnętrzny od strony ujścia Świny.

Za budowę terminalu gazu skroplonego w Świnoujściu odpowiada czterech inwestorów: spółka Polskie LNG, Zarząd Portów Morskich Szczecin-Świnoujście, Urząd Morski w Szczecinie i spółka Gaz-System. Terminal będzie kosztować ok. 2,9 mld zł. Gazoport buduje włosko-francusko-kanadyjsko-polskie konsorcjum. Przyłączanie gazoportu do sieci przesyłowej zaplanowano na 2013 r

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0845 4.1671
EUR 4.2992 4.386
CHF 4.6143 4.7075
GBP 5.1641 5.2685

Newsletter