Modernizacja wejścia do gdańskiego portu, nowy falochron i remont szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie to główne inwestycje w ramach projektu modernizacji portu wewnętrznego, jaki właśnie rozpoczął Urząd Morski w Gdyni. Wyda na to prawie 280 mln zł.
W pierwszej kolejności przebudowany zostanie falochron wschodni , znajdującego się na wejściu do portu wewnętrznego w Gdańsku.
- Już czas, bo ostatni raz był remontowany w 1946 r. - przyznaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca dyrektora ds. technicznych Urzędu Morskiego w Gdyni. - W ramach przebudowy wzmocniona zostanie konstrukcja głowicy falochronu oraz wykonana zostanie długa na 754 metrów konstrukcja pochłaniająca i rozpraszającej fale. Falochron zostanie też podniesiony do wysokości 4,2 m.
Koszt przebudowy falochronu wyniesie 91 mln zł, z czego ponad 77, 5 mln zł będzie pochodziło z funduszy unijnych. Zakończenie inwestycji nastąpi w 2012 roku.
Później pogłębiony do 12,2 m zostanie tor wodny na Martwej Wiśle, w granicach portu morskiego.
Drugim etapem projektu modernizacji portu wewnętrznego będzie przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie. - Pozwoli to odtworzyć i przystosować dla potrzeb lokalnej żeglugi i miłośników turystyki wodnej fragmenty nabrzeży Martwej Wisły i Motławy na odcinku od Polskiego Haka aż do Mostu Zielonego - twierdzi Stelmaszyk-Świerczyńska.
Wyremontowane zostaną Nabrzeże Flisaków , Nabrzeże Szyprów , wybudowany brzeg Kanału Płonie (lewy i prawy), nabrzeża Motławy na odcinku od mostów w ciągu ul. Stągiewnej do Polskiego Haka . To jeden z najciekawszych wodnych szlaków turystycznych w Gdańsku, do którego nadal jest ograniczony dostęp. Nowe nabrzeża umożliwią cumowanie statków, których zanurzenie pozwala dopłynąć w rejon Mostu Zielonego , co stwarza szansę na szybszy rozwój turystycznej żeglugi przybrzeżnej. Inwestycja ma zakończyć się w 2014 roku. Urząd Morski w Gdyni ma wydać na nie 185 mln zł.
Robert Kiewlicz
Offshore
Rusza warta 280 mln zł przebudowa gdańskiego portu wewnętrznego
08 września 2010 |
Źródło: