Offshore

Modernizacja wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku została zainaugurowana. Wczoraj podczas obchodów dziewięćdziesięciolecia Urzędu Morskiego w Gdyni nastąpiło otwarcie pierwszego etapu projektu, czyli przebudowy falochronu wschodniego. Inwestycja obejmie między innymi remont istniejącej konstrukcji falochronu, wzmocnienie głowicy falochronu oraz wykonanie konstrukcji pochłaniającej i rozpraszającej falowanie. Zniknie drewniana palisada, z której dziś obserwować możemy właściwie tylko pozostałości w postaci połamanych pali. Zamiast niej wybudowana zostanie w dnie ścianka osłaniająca przed falami. Ponad powierzchnią wody widzieć będziemy już tylko konstrukcje chroniące ją przed kolizją ze statkami. Unowocześnione zostanie też oznakowanie nawigacyjne.Powstanie też nabrzeże dla statku hydrograficznego administracji morskiej, który będzie prowadzić prace konserwacyjne i kontrolne falochronu. - Falochron wschodni wybudowany został kilkaset lat temu, a ostatni remont wykonywany był 80 lat temu - mówi Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, zastępca do spraw technicznych dyrektora Urzędu Morskiego w Gdyni. - Modernizowany będzie teraz na całej długości - od czerwonej latarni, którą widzimy wpływając do portu po obrotnicę i basenu amunicyjny. Modernizacja wiązać się będzie także z poszerzeniem wejścia do portu. - Głębokość jako taka nie zostanie powiększona, jednak na całej szerokości będzie taka sama jak obecnie tylko na torze wejściowym - tłumaczy Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. - A tu sama przebudowa i remont falochronu mają ogromne znaczenie, bo wyrównania głębokości wejścia, bez remontu w ogóle nie dało by się przeprowadzić. Gdybyśmy bowiem nie wykonując modernizacji próbowali przystąpić do pogłębiania, konstrukcja najprawdopodobniej by tego po prostu nie wytrzymała. Wartość inwestycji to ponad 91 milionów złotych. Większość kwoty - ponad 77 mln zł - w ramach dotacji przekaże Unia Europejska ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Resztę wyłoży Urząd Morski w Gdyni ze środków corocznie przyznawanych na ten cel instytucji przez budżet państwa. - Rozpoczęliśmy już procedurę przetargową na wyłonienie wykonawcy inwestycji i chcemy zakończyć ją jeszcze jesienią - dodaje Anna Stelmaszyk-Świerczyńska. - Wówczas wykonawca będzie miał czas na przygotowania i wiosną będzie mógł przystąpić do prac. Zakończenie przebudowy falochronu ma zakończyć się w 2012 roku. Kolejnym etapem modernizacji wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku będzie przebudowa szlaku wodnego na Martwej Wiśle i Motławie. Cała inwestycja ma usprawnić korzystanie z gdańskiego portu, a tym samym między innymi wpłynąć na zwiększenie masy ładunkowej kierowanej tam zarówno z zaplecza polskiego jak i zagranicznego. Port Morski w Gdańsku bowiem zgodnie ze strategią Unii Europejskiej został włączony do Transeuropejskiego Korytarza Transportowego nr VI, który stanowi połączenie z krajów skandynawskich z państwami znajdującymi się na południu oraz wschodzie kontynentu.
Agata Grzegorczyk

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0777 4.1601
EUR 4.2961 4.3829
CHF 4.6158 4.709
GBP 5.1533 5.2575

Newsletter