Nowela ustawy o pracy nad morzu trafi do ponownego rozpatrzenia przez komisje. W środę w Senacie do noweli zgłoszono poprawkę związaną z nieopodatkowaniem żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych.
Nowela ma na celu implementację do polskiego prawa zmian wynikających z Poprawek do Konwencji o pracy na morzu z 2006 r. (Konwencja MLC). Celem jest podniesienie poziomu ochrony praw pracowniczych marynarzy w przypadku ich uwięzienia na statku w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek, niezależnie od tego, czy upłynął okres, na jaki umowa była zawarta, lub czy strona umowy powiadomiła o jej zawieszeniu lub wypowiedzeniu.
Nowela zapewnia także ciągłość wypłacania wynagrodzenia i innych świadczeń w ramach marynarskiej umowy o pracę w przypadku, gdy marynarz jest uwięziony na statku lub poza nim na skutek piractwa lub zbrojnej napaści na statek, aż do czasu uwolnienia marynarza i jego repatriacji lub do daty śmierci marynarza podczas uwięzienia.
Rozszerza też prawo marynarzy uwięzionych na statku do bezpłatnej repatriacji, stanowiąc, że prawo do repatriacji może wygasnąć, jeśli marynarze nie upomną się o nie w rozsądnym czasie, z wyjątkiem przypadku, gdy są oni uwięzieni na statku lub poza nim w wyniku piractwa lub zbrojnej napaści na statek.
Podczas debaty nad nowelą w Senacie Magdalena Kochan (KO) zgłosiła poprawkę związaną z nieopodatkowaniem żywności dla marynarzy pracujących na specjalistycznych statkach technicznych, jak holowniki i pogłębiarki. Wskazała, że upomnieli się o to związkowcy.
Zwrócił na to uwagę we wtorek podczas posiedzenia senackich komisji przewodniczący Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ "Solidarność" Andrzej Kościk.
Okazuje się, że na takich statkach jak należące do polskiego Przedsiębiorstwa Robót Czerpalnych i Podwodnych (PRCiP) i SAR (Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa – PAP) do tej pory żywność jest opodatkowana. Dzieje się niesprawiedliwość. Marynarze w żegludze pełnomorskiej nie są opodatkowani faktem dostarczania żywności na statek, a marynarze w PRCiP są opodatkowani – wyjaśniał Kościk.
Do złożonej poprawki odniósł się wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.
Poprawka nie została omówiona ze środowiskiem armatorskim. Może mieć to bardzo duży wpływ na miejsca pracy. Nie możemy jej poprzeć z powodu jednostek specjalistycznych, technicznych, które nie są na nią przygotowane - poinformował.
Nowela będzie ponownie rozpatrzona przez Komisję Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej oraz Komisję Infrastruktury. Głosowanie ma się odbyć na bieżącym posiedzeniu Senatu.
Autor: Karolina Mózgowiec