Inne

W czasach nieustannie rosnących kosztów i niedoboru wykwalifikowanych pracowników, przemysł morski z całych sił dąży do cyfrowej transformacji w celu zwiększenia wydajności. Ponad 70 ekspertów z branży zebrało się więc w Hamburgu, aby zaprezentować i omówić konkretne podejścia oraz pomysły na zaproszenie Rittal i Eplan w Dzień Przemysłu Okrętowego i Morskiego, którego tematem przewodnim były "Cyfrowe innowacje i inteligentne rozwiązania w czasach zmian na morzu".

Branża morska może pochwalić się wysoką liczbą zamówień, nawet pomimo wyzwań, takich jak bariery handlowe i konflikty geopolityczne. Przemysł morski jest przy tym jednym z filarów niemieckiej gospodarki, a jego produkty i usługi obejmują cały łańcuch korzyści. Niemiecki przemysł stoczniowy, w tym przemysł dostawców, stanowi natomiast jego główną część, zatrudniając około 2,8 tysiąca firm i około 200 tysięcy pracowników. Zapewnia on tym samym około 450 tysięcy miejsc pracy, a jego obroty wynoszą około 86 miliardów euro.

Co możemy dziś, a co będzie możliwe jutro?

Prelegenci z VDMA, VSM i Uniwersytetu w Rostocku zilustrowali konkretne korzyści, płynące z innowacyjnych rozwiązań w różnych zastosowaniach, związanych z budową statków, żeglugą oraz infrastrukturą morską. Podczas pouczającej prezentacji, uczestnicy dowiedzieli się również, w jaki sposób firma Abeking & Rasmussen rozwinęła się z małej firmy rzemieślniczej w zaawansowaną technologicznie stocznię. Eksperci Bender ds. energii morskiej wyjaśnili natomiast, w jaki sposób pomiary izolacji mogą działać jako kompas w konserwacji.

Z kolei firmy Eplan, Phoenix Contact i GEA omówiły praktyczne korzyści, jakie może przynieść otwarty standard danych Module Type Package (MTP), od inżynierii po automatyzację statków i bardziej zrównoważone operacje.

Siła współpracy

Hendrik Lehmann z Rittal podkreśla, że kluczowe dla branży jest działanie ponad podziałami i konieczność współpracy firm oraz branż w celu opracowania rozwiązań, które pomogą wszystkim zainteresowanym we współczesnych czasach, tak mocno obciążonych rosnącymi kosztami.

"Teraz, bardziej niż kiedykolwiek, ważne jest, aby wykorzystać możliwości zwiększenia wydajności procesów i energooszczędnej działalności - aby zapewnić ekonomiczną przyszłość bardzo ważnej branży. Zmianę można osiągnąć tylko poprzez podejście ponadfirmowe. Musimy współpracować nad konkretnymi rozwiązaniami, przynoszącymi realne korzyści w czasach wysokiej presji kosztowej. Dlatego byliśmy szczególnie zadowoleni z tak licznego udziału, ekscytujących prezentacji i intensywnych dyskusji podczas sesji break-out” - podkreśla Hendrik Lehmann, Solutions Sales Manager Maritime & Aviation w Rittal.

Jak wykorzystać oprogramowanie Eplan w przemyśle morskim?

Oprogramowanie Eplan umożliwia projektowanie i wyświetlanie całej technologii operacyjnej statku, inżynierii procesowej, technologii kontroli klimatu i wentylacji, jak również inżynierii elektrycznej w ramach systemu opartego na danych. Umożliwia to mapowanie kompletnego, funkcjonalnego cyfrowego bliźniaka za pomocą Eplan - od pojedynczego komponentu do odpowiedniego podsystemu.

Ponadto, oprogramowanie Eplan można łatwo zintegrować z istniejącymi strukturami i procesami systemowymi, aby zapewnić im większą spójność oraz wydajność. Rozwiązania Eplan umożliwiają bezproblemowe połączenie z planem głównym, modelem 3D, systemami PDM i ERP, czy też innymi systemami baz danych, a także ze sterownikami PLC lub automatyką statku. Wszystkie zaangażowane branże mogą więc działać razem w ramach jednego środowiska oprogramowania.

"Przykłady wykorzystania różnych branż ujawniły jedną podstawową zasadę: moc spójnych danych. Jeśli od samego początku będziemy generować wysokiej jakości dane w możliwie najbardziej ustandaryzowanej formie i sprawimy, że będą one użyteczne w całym procesie, zwiększy to wydajność, aż do poziomu operacyjnego” - wyjaśnia Feeko Harders, Vertical Market Manager Maritime w Eplan.

Jedyne takie agregaty chłodnicze do zastosowań morskich

Rittal zaprezentował również nowy dodatek do swoich urządzeń chłodzących Blue e+. Niezależnie bowiem od tego, jak inteligentna jest technologia, nic nie działa na morzu bez specjalnej wytrzymałości mechanicznej i elektrycznej. Dzieje się tak, ponieważ operacje morskie stawiają szczególne wymagania. Rittal pokazał więc, w jaki sposób seria klimatyzatorów Blue e+ została ulepszona, aby zagwarantować wysoką oszczędność energii hybrydowej technologii chłodzenia na morzu.

Nowa seria Blue e+ dynamic została zoptymalizowana pod kątem obciążeń dynamicznych na statkach i przeszła testy DNV. Oprócz typowych testów kompatybilności EMC dla statków, przetestowano również odporność jednostek na wibracje i bezpieczną pracę po przechyleniu. Testy zgodnie z normą DNV CG 0339 (klasa A) zapewniają z kolei, że energooszczędne urządzenia chłodzą się bezpiecznie i niezawodnie, nawet przy dużych obciążeniach dynamicznych. Rittal zademonstrował również, w jaki sposób modułowa platforma RiMatrix może być wykorzystana do szybkiego stworzenia niezawodnej infrastruktury IT.

Rittal

Rittal jest przodującym globalnym dostawcą systemów szaf sterowniczych, automatyzacji oraz infrastruktury w sektorach przemysłowych, IT, energetycznych, chłodniczych i serwisowych. Produkty i rozwiązania Rittal znajdują zastosowanie w ponad 90 proc. branż na całym świecie – standardowe, dostosowane do potrzeb klienta i zawsze najwyższej jakości.

Więcej informacji:  https://www.rittal.com/pl-pl/ oraz  www.friedhelm-loh-group.com

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.9457 4.0255
EUR 4.1075 4.1905
CHF 4.3722 4.4606
GBP 4.9728 5.0732

Newsletter