Inne

W Sztokholmie otwarto w poniedziałek terminal dla autobusów komunikacji miejskiej, utworzony z pontonów unoszących się na wodach Morza Bałtyckiego. Takie rozwiązanie, planowane na rok, okazało się konieczne, aby rozpocząć budowę m.in. Centrum Nobla.

Jak przekazał w rozmowie z PAP rzecznik prasowy przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej SL Claes Keisu, platforma składa się z trzech połączonych pontonów o łącznej powierzchni 5,5 tys. metrów kwadratowych. Konstrukcja może pomieścić jednocześnie 12 autobusów i unieść łączny ciężar 22 tys. ton.

"Platforma jest tak duża, że można uznać ją za stały ląd. Na przykład, jeśli zapakowalibyśmy 50 autobusów na jej jednym krańcu, to nastąpiłby przechył wynoszący jeden stopień" - podkreślił Keisu.

Nowy terminal na wodzie znajduje się między dzielnicą Slussen a Muzeum Fotografii Fotografiska i służy tysiącom pasażerów dojeżdżających z gmin Nacka i Vaermdoe na wschodnich przedmieściach stolicy. Oznacza to dla nich konieczność przejścia 780 metrów do najbliższej stacji metra Slussen, zajmuje to 7-9 minut. Wcześniejszy terminal znajdował na lądzie i pozwalał na szybką przesiadkę.

Dodatkowo po platformie poprowadzono ścieżkę rowerową.

Według władz miasta Sztokholm budowa tymczasowego terminalu autobusowego na pontonach była konieczna, aby zwolnić miejsce na planowaną od dawna budowę nowych biurowców, w tym Centrum Nobla. Inwestycja ta ma pomieścić m.in. działające dziś na Starym Mieście Muzeum Nagrody Nobla.

Wcześniej, jesienią tego roku, przy Slussen miał zostać otwarty dworzec autobusowy wykuty w skale, jednak jego budowa przeciągnęła się o rok. Inwestycja ta ma być gotowa jesienią 2025 roku. Wówczas planowane jest zamknięcie terminalu na pontonach, a pasażerowie znów będą mieli blisko do metra.

Sztokholm położony jest między wodami Bałtyku a jeziorem Melar. Dzielnica Slussen oddziela wodę słoną od słodkiej.

Ze Sztokholmu Daniel Zyśk

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1

Źródło:

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0491 4.1309
EUR 4.2097 4.2947
CHF 4.5098 4.601
GBP 5.0936 5.1966

Newsletter