Transport Week 2019 to dziewiąta już edycja konferencji. Tym razem odbędzie się w Gdyni, gdzie w dniach 5-7 marca uczestnicy porozmawiają o inwestycjach w sektorze portowym, projektach środowiskowych i innych kwestiach istotnych dla rozwoju branży. Wydarzenie odbędzie się w hotelu Courtyard by Marriott Gdynia Waterfront.
Konferencja rozpocznie się od dokładnej analizy obecnej sytuacji na rynku portowym oraz prognozom jego rozwoju do roku 2030. Prelekcję wygłosi Bogdan Ołdakowski - CEO firmy Actia Forum i sekretarz generalny Baltic Ports Organization. Posłuży ona jako grunt pod drugi keynote speech, dotyczący wpływom chińskich inwestycji w portach europejskich oraz ryzykach i możliwościach wiążących się z nimi dla regionu Morza Bałtyckiego, który zaprezentuje James Kyritsis (Senior Consultant, Drewry).
Projekty inwestycyjne w sektorze portowym będą istotnym elementem tegorocznej edycji Transport Week. Uczestnicy będą mieli szansę przyjrzeć się dokładniej projektowi rozwoju Porty Gdynia do roku 2020, a także zapoznać się z trzyletnim planem rozbudowy terminalu DCT w Gdańsku.
Nie sposób dyskutować o inwestycjach bez poruszenia kwestii finansów. Zaproszeni przedstawiciele Komisji Europejskiej rzucą trochę światła na miejsce jakie porty zajmują w planach budżetowych UE na lata 2021 – 2027, a także możliwości finansowania projektów w ramach inicjatyw takich jak CEF. Temat ten, poszerzony o dyskusję poświęconą możliwościom poprawy dialogu pomiędzy portami, a instytucjami finansowymi, będzie przedmiotem panelu, do którego zaproszeni zostali przedstawiciele KE, portów oraz organizacji zrzeszających porty.
Digitalizacja jest obecnie bez wątpienia jednym z najistotniejszych tematów dla branży transportowej. Sektor portowy nie jest wyjątkiem. Wyzwania oraz możliwości jakie prezentuje zostaną dogłębnie przeanalizowane przez Isabelle Ryckbost - sekretarz generalną ESPO. Potencjał generowania wartości oferowany przez proces digitalizacji, a także koncepcja tzw. „smart ports” również pojawią się w programie. Tematy te zostaną omówione przez zaproszonych ekspertów z firm Wärtsilä oraz Royal HaskoningDHV.
Konferencję zwieńczy przegląd projektów, podkreślających status branży portowej jako kolebki innowacji. W czasach coraz ostrzejszych regulacji środowiskowych, nacisku na bezpieczeństwo czy też rosnących wymagań klienta, innowacje są siłą napędzającą dalszy rozwój branży. Sztuczna inteligencja, a automatyzacja terminali, autonomiczne jednostki skanujące dna lub drony transportujące kontenery? Zaproszeni eksperci z Portu Rotterdam, Container Logic oraz dotOcean zabiorą uczestników na podróż w przyszłość.
Tradycyjnie już głównemu wydarzeniu towarzyszyć będzie szereg imprez towarzyszących. Delegaci dowiedzą się więcej o wpływie Brexitu na branżę transportową podczas konferencji zorganizowanej przez Namiary na Morze i Handel. Ponad to przyjrzymy się bliżej kwestiom związanym z zanieczyszczeniami powietrza, któremu poświęcone będzie seminarium przygotowane przez Baltic Ports Organization. W planach jest także debata dotycząca znaczenia zmian klimatycznych na sektor transportowy.