Czterdziestą drugą podróżą na Spitsbergen, statek szkoleniowo-badawczy kończy dziewiętnasty sezon służby pod flagą Akademii Morskiej i równocześnie pierwszy w barwach Uniwersytetu Morskiego. Statek z Gdyni wyszedł w piątkowe popołudnie 7 września. W niedzielę o godz. 7.42 UTC zameldował się na redzie Skagen celem uzupełnienia zapasu paliwa.
Poprzednia podróż, w ramach Wyprawy Polarnej Instytutu Geofizyki PAN – „Spitsbergen - Hornsund 2018/2019”, przebiegła w korzystnych warunkach pogodowych. Mało lodu, jedynie rozfalowanie utrudniło prace przeładunkowe w Hornsundzie. Więcej lodu, jak żartuje kpt.ż.w. Jerzy Idzikowski, było podczas marcowych praktyk na podejściach do Gdyni.
Horyzont II realizuje praktyki manewrowe i radarowe dla studentów Akademii Morskiej w Gdyni i uczniów średnich szkół morskich, w bałtyckich rejsach oraz dwie ok. 4-tygodniowe podróże do Arktyki – efekt wieloletniej współpracy z Instytutem Geofizyki PAN. W każdej, obok naukowców z polskich instytutów badawczych, płynie ok. 20 studentów w ramach praktyk morskich. Statek od momentu wejścia do służby w 2000 roku, regularnie wykorzystywany jest przez Polską Akademię Nauk do utrzymywania komunikacji z Polską Stacją Polarną na Spitsbergenie oraz realizacji międzynarodowych programów badawczych. Są to często pionierskie wyprawy - w słabo poznane rejony archipelagu Svalbard, także udział w międzynarodowych naukowych warsztatach terenowych. Horyzont II stanowi integralny element polskiej obecności w Arktyce, a uczelnia jest członkiem Konsorcjum Polarnego.
W sezonie 2018 Horyzont II odbył trzy dwutygodniowe praktyki radarowe ze studentami Wydziału Nawigacyjnego, dwie miesięczne praktyki marynarskie z uczniami średnich szkół morskich z Gdańska i Szczecina oraz jedną podróż na Spitsbergen w dniach 22 czerwca – 16 lipca. Przed drugim tegorocznym Spitsbergenem na statku przeprowadzono szereg niezbędnych prac remontowo-konserwacyjnych.
31 sierpnia zamustrowała grupa 15 studentów Wydziału Nawigacyjnego, którzy w arktycznym rejsie zaliczać będą programową praktykę morską. Rutynowo na Polską Stację Polarną Horyzont II dostarczy zaopatrzenie i sprzęt oraz grupę polarników. Oprócz Hornsundu, głównego celu podróży, statek zawinie także do przystani w stolicy archipelagu – Longyearbyen.
W latach 2000-2018 Horyzont II odbył 145 podróży szkoleniowych w tym 42 na Spitsbergen i 1 do Antarktyki, przebył prawie 240 tys. Mm, przeszkolił ok. 4300 studentów i uczniów. Statek został zbudowany w Gdańskiej Stoczni Remontowej w latach 1999-2000.
Powrót Horyzonta II do Gdyni planowany jest w dniach 28-30 września b.r.
rel (Uniwersytet Morski w Gdyni)