Inne

Obcy obiekt podwodny, najprawdopodobniej rosyjski okręt, został zaobserwowany pod koniec czerwca w szwedzkim porcie w Gävle, 160 km na północ od Sztokholmu - wynika z ekspertyzy opublikowanej w poniedziałek przez gazetę "Dagens Nyheter".

Zdjęcia tajemniczego obiektu wykonał 29 czerwca za pomocą echosondy hydrograf badający port w Gävle po wcześniejszym pogłębieniu tego akwenu. Jak relacjonował, kolejne fotografie nie potwierdziły już obecności znaleziska. Sprowadzeni na miejsce nurkowie odnaleźli odciśnięte na dnie morza głębokie ślady.

"Na podstawie zdjęć oraz relacji świadków możemy wnioskować, że obcy obiekt podwodny znajdował się w porcie w Gävle. Incydent powinien zostać sklasyfikowany jako poważne celowe naruszenie" - napisali w ekspertyzie były wiceszef szwedzkiego kontrwywiadu wojskowego MUST Nils-Ove Jansson oraz były oficer marynarki wojennej Nils Engstroem.

Według ekspertów na podstawie dostępnych zdjęć można oszacować, że mający 13 metrów długości oraz 3 metry szerokości obiekt wykazuje podobieństwa do wykorzystywanych przez Rosję miniokrętów podwodnych typu Triton.

"Przeprowadzono rozpoznanie oraz ćwiczenia wejścia do portu w Gävle" - uznał Nils-Ove Jansson. Szwedzkie siły zbrojne odmówiły "Dagens Nyheter" komentarza na temat raportu.

Jak przypomina szwedzka gazeta, port w Gävle podczas zimnej wojny miał strategiczne znaczenie dla szwedzkiego wojska w przypadku planów ataku Związku Radzieckiego na Wyspy Alandzkie.

W październiku 2014 roku szwedzkie wojsko oficjalnie podało, że na obszarze Archipelagu Sztokholmskiego odnaleziono ślady obecności obcego obiektu podwodnego. Zorganizowano zakrojoną na szeroką skalę akcję poszukiwawczą, która jednak okazała się bezskuteczna.

Ze Sztokholmu: Daniel Zyśk

Poniżej:

Zdjęcie tajemniczego obiektu z echosondy. Fot.: Port Gävle.

1 1 1 1

Źródło:

-3 Wawelski
Portal donosi również , że:
Barka śródlądowa, pływająca pod banderą polską, przełamała się podczas załadunku i zatonęła. Jej portem macierzystym był Szczecin.
Nawa 9 (dawna: Undine, Transbode 25) zatonęła w Hamburgu, niedaleko mostu Norderelbbrücke. Trzech marynarzy, będących wówczas na pokładzie jednostki zdołało się uratować, skacząc do wody. Według doniesień medialnych doszło do wycieku paliwa.
Barkę charakteryzuje, według danych podanych na stronie FleetMoon, długość 80 m, szerokość 8 m oraz nośność 920 t. Zbudowano ją w 1914 roku.
29 kwiecień 2017 : 06:57 Smok | Zgłoś
0 Ziutek
Przewóz ładunków drogami śródlądowymi jest 7-krotnie tańszy od transportu kołowego, a 3-krotnie tańszy od transportu kolejowego. W podobnej proporcji kształtują się niższe koszty środowiskowe. Warto stawiać na żeglugę śródlądową. W Europie nie robi tego tylko Polska.
09 maj 2017 : 22:01 Joachim | Zgłoś
+1 Kkk
Nie podano jednak szczegółu że kontenery były puste...
30 kwiecień 2017 : 06:00 Mmm | Zgłoś

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

Waluta Kupno Sprzedaż
USD 3.7393 3.8149
EUR 4.2357 4.3213
CHF 4.5363 4.6279
GBP 4.9198 5.0192