Polski żaglowiec Kapitan Borchardt wysunął się na prowadzenie pierwszego etapu The Tall Ships Races.
Pierwszy etap regat z Halmstad (Szwecja) do Kotki (Finlandia) rozpoczął się 3 lipca. Żeglarze zostaną tam do 16 lipca, a następnie wyruszą do portu w Turku. Ostatnim przystankiem w drodze do Szczecina będzie litewska Kłajpeda, skąd 1 sierpnia jednostki pożeglują na zachód.
Na chwilę obecną, w klasyfikacji generalnej, a także w swojej klasie B, prowadzi polski żaglowiec Kapitan Borchardt.
- Dzięki trackingowi dowiedzieć się możemy, że w tym momencie rzeczywiście wygrywa Kapitan Borchardt - potwierdza biuro prasowe The Tall Ships Races w Szczecinie. - Trzeba jednak pamiętać o przeliczniku STI (Sail Training International - red.) wykorzystywanym podczas regat TSR, który sprawia, że czasami, z uwagi na wiele czynników, zwyciężyć może jednostka, która do celu dopłynie nie jako pierwsza.
Co ciekawe, jak poinformowało Portal Morski biuro prasowe The Tall Ships Races, przelicznik STI nie jest jawny.
- Podczas regat jednostki ścigają się zarówno w swoich klasach, jak i w klasyfikacji ogólnej. Jak to możliwe? Dzięki "Rule of Rating", czyli przelicznikowi stosowanemu prze Sail Training International. Nie jest to jednak żadna magia, a po prostu królowa nauk - matematyka. Co ciekawe, formułę udaje się utrzymać w sekrecie, choć wielu kapitanów próbowało złamać szyfr. Dotychczas nie udało się żadnemu, więc nie ma obawy o nieuczciwą rywalizację. Przelicznik różni się od tradycyjnego handicapa stosowanego w żeglarstwie i wykorzystuje wymiary jednostek i inne istotne dane do wyznaczenia "Time Correction Factor" (TCF) - współczynnika korekcji czasu. Podsumowując, najwolniejsza jednostka we flocie The Tall Ships Races ma TCF o wartości 0.500, a najszybsza - nieco ponad 1.000. Liczba ta jest mnożona przez czas rzeczywisty danej jednostki, "Elapsed Time" i tak generuje się czas poprawiony - "Corrected Time". Dzięki temu teoretycznie najwolniejsza jednostka może wygrać regaty. Na pozór skomplikowane, ale w rzeczywistości wygląda to dużo łatwiej.
Kapitan Borchardt jest najstarszym żaglowcem pływającym obecnie pod polską banderą - został zwodowany w Holandii w 1918 roku i służył początkowo jako oceaniczny statek towarowy. Przebudowano go w 1989 roku - zyskał wówczas czternaście kabin. Do Polski sprowadzony po zakupie od szwedzkiego armatora, gdzie występował pod nazwą Najaden jako statek szkolny. Przez obecnego właściciela został zakupiony 30 sierpnia 2011 roku. Uroczystość nadania imienia odbyła się w Gdańsku 8 października tego samego roku - jednostkę nazwano imieniem kpt. Karola Olgierda Borchardta. Matką chrzestną została wiceminister infrastruktury Anna Wypych-Namiotko.
Wielki finał The Tall Ships Races odbędzie się od 5 do 8 sierpnia w Szczecinie. W tych dniach miasto zamieni się w żeglarską stolicę Europy.
Kapitan Borchardt - dane:
Typ ożaglowania: szkuner gaflowy
Powierzchnia ożaglowania: 600 m²
Liczba żagli: 10
Liczba masztów: 3
Długość całkowita: 45 m
Długość po pokładzie: 33,84 m
Szerokość: 7,02 m
Zanurzenie: 3,21 m
Napęd pomocniczy: Caterpillar 3406B
Załoga: od 7 do 60 osób
AL, rel (TTSR)