Inne

W dniu 6 lutego, w sali Zarządu Morskiego Portu Gdynia odbyło się seminarium "Porty morskie w polityce gospodarczej Polski". Uczestniczyli w nim przedstawiciele administracji, portów i terminali oraz nauki. Termin seminarium skorelowany został z 97. Rocznicą zaślubin Polski z morzem oraz 95. Rocznicą Portu Gdynia, a także 60. Rocznicą Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. 

Organizatorem wydarzenia był Polski Klaster Morski oraz Zarząd Morskiego Portu Gdynia we współpracy z Krajową Izbą Gospodarki Morskiej. Zaproszonych gości i uczestników seminarium powitali Adam Meller, prezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia, przewodniczący Rady KIGM oraz Marek Grzybowski, prezes zarządu Polskiego Klastra Morskiego.

Seminarium zorganizowano, ponieważ warunki funkcjonowania portów morskich zmieniły się w ostatnim okresie radykalnie. Globalizacja gospodarki światowej, procesy integracyjne w światowym handlu i transporcie, ciągły rozwój na wielką skalę konteneryzacji, multimodalizmu oraz logistyki zmieniają rolę i znaczenie portów morskich. Nowym czynnikiem jest wzrost konkurencji między portami morskimi w wyniku działań protekcjonistycznych, a w Europie pod wpływem działań regulacyjnych (SECA) oraz dezintegracyjnych (Brexit), zakłócających strategię zrównoważonego rozwoju.

- Poprawa konkurencyjności polskich portów na bałtyckim i europejskim rynku usług portowych to priorytet Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej - podkreślił Wojciech Zdanowicz, zastępca dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej MGMiŻŚ.

Działania infrastrukturalne na rzecz poprawy dostępu do portów w Pomorskiem i Zachodniopomorskiem szeroko omówił Kazimierz Smoliński, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa. O konieczności spójnego działania na rzecz portów mówili posłanka Dorota Arciszewska, przewodnicząca Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz poseł Marcin Horała. Wszelkie wsparcie w działaniach na rzecz rozwoju portu deklarował wiceprezydent Gdyni Bartosz Bartoszewicz. Odwołując się do rozwoju portu w Rotterdamie, prof. Andrzej Grzelakowski wskazywał, że porty mogą działać w różnych układach własnościowych ale o ich pozycji konkurencyjnej decydować będzie mocne usytuowanie w systemie infrastrukturalnym państwa.

Na silną pozycję terminalu LNG i portu promowego w Świnoujściu zwrócił uwagę Zbigniew Chachuła z Rady Interesantów Portu Szczecin, zaznaczając że poprawy wymaga dostęp do portu w Szczecinie, zarówno od strony morza jak i lądu. Trzeba ustalić właściwą hierarchię inwestycji, tak by uwzględniać potrzeby operatorów działających w porcie. Konieczność ścisłej współpracy portów z najbliższym zapleczem podkreślił Maciej Krzesiński, prezes Fundacji Centrum Technologii Morskich. Swoje miejsce w rozwoju gospodarczym kraju mają również małe porty zauważył Arkadiusz Zgliński, dyrektor Portu Morskiego w Elblągu, wiceprzewodniczący Związku Małych Portów Morskich. - Małe porty mogą odegrać istotną rolę w rozwoju współpracy przygranicznej - mówi prof. Tadeusz Palmowski.

- Należałoby koordynować politykę inwestycyjną w portach oraz konsekwentnie realizować obowiązki miast zapisane w „Ustawie portowej” - mówił redaktor Maciej Borkowski. Prawo nie powinno odnosić do bieżących rozwiązań ale wspierać kreowanie przyszłych działań wzmacniających konkurencyjność portów - zauważył sędzia Witold Kuczorski, wiceprzewodniczący zarządu Polskiego Towarzystwa Nautologicznego. W dyskusji krytykowano również zmiany prawa odnoszącego się do struktury rad nadzorczych i gorsze warunki obsługi kontrahentów terminali portowych. Poseł Chorała uzasadniał zmiany w prawie koniecznością zwiększenia reprezentacji właścicielskiej, co ma ułatwić dalszy rozwój portów. Podsumowując dyskusję prezes Meller stwierdził, że istnieje konieczność podjęcia wielu inwestycji w samych portach, które poprawią konkurencyjność polskich portów.

rel (Polski Klaster Morski)

Zaloguj się, aby dodać komentarz

Zaloguj się

1 1 1 1
Waluta Kupno Sprzedaż
USD 4.0644 4.1466
EUR 4.2243 4.3097
CHF 4.5435 4.6353
GBP 5.1 5.203

Newsletter