Przedstawiciele Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyli studyjną wizytę w Niemczech .
Rozwoju portów rzecznych i żeglugi śródlądowej warto uczyć się od zachodnich sąsiadów
Port w Duisburgu to jeden z największych portów kontenerowych w Europie. Obiekty portowe zlokalizowane są na powierzchni 7,4 km2 (ponad 70% całkowitej powierzchni portu). Rozmieszczone są one od ujścia Ruhr wzdłuż Renu do Duisburga-Rheinhausen. W strukturze portu wyodrębnione są dwie części: publiczna i prywatna. W części publicznej portu funkcjonuje 21 doków o powierzchni 1,8 km2 i całkowitej długości nabrzeży ok. 40 km. Wszystkie doki posiadają bezpośrednie połączenia kolejowe.
Skrzyżowanie dróg wodnych w Magdeburgu
W skład tego gigantycznego kompleksu komunikacyjnego wchodzi najdłuższy most kanałowy nad Łabą liczący 918 m, Śluza Rothensee łącząca Kanał Śródlądowy z portem w Magdeburgu (jeden z najważniejszych portów śródlądowych Europy). Bardzo ważnym elementem infrastruktury jest podwójna śluza Hohenwarthe.Warto podglądać sprawdzone rozwiązania
Przedstawiciele Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej odbyli studyjną wizytę w Niemczech by przyjrzeć się nowoczesnym rozwiązaniom infrastrukturalnym w portach rzecznych północnej części kraju.
Była okazja, by porozmawiać z przedstawicielami władz lokalnych, m.in. ministrem rozwoju regionalnego i transportu landu Sachsen-Anhalt, reprezentantami Unii Izb Odra-Łaba, administracji rzecznej Niemiec ale też z operatorami śluz w Niederfinow czy gospodarzami portów w Schwedt, Magdeburgu oraz Duisburgu.
W perspektywie rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce możliwość oglądania nowoczesnych rozwiązań stosowanych w tej dziedzinie w Niemczech, to bardzo cenna, praktyczna lekcja. Można było się przyjrzeć nie tylko innowacyjnym rozwiązaniom, także profesjonalnej organizacji pracy. Goście z Polski nie kryli zdumienia, widząc jak gigantyczny projekt żeglugowy Hanower-Magdeburg-Berlin wtopiono w piękny krajobraz, przy aprobacie organizacji ekologicznych – zapewniali niemieccy rozmówcy.
Warto podkreślić, iż nasi zachodni sąsiedzi podczas wizyty studyjnej polskiej delegacji bardzo chętnie podejmowali też tematy współpracy związanej z rozwojem żeglugi na Odrze.
- Strategia rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce wiąże się m.in. z doprowadzeniem Odry do czwartej klasy żeglowności i połączeniem województwa zachodniopomorskiego z Dolnym Śląskiem, a dalej z Dunajem i Łabą - podkreśla Grzegorz Witkowski, podsekretarz stanu Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, uczestnik studyjnej wizyty w Niemczech - Transport rzeczny to system naczyń połączonych, jeśli chcemy uczestniczyć w tej europejskiej sieci, musimy budować odpowiednią współpracę międzynarodową. Jesteśmy otwarci na takie działania. Tym bardziej, iż przywrócenie żeglugi na polskich rzekach jest jednym z priorytetów obecnego rządu i naszego resortu.
PortalMorski.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.